Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

efterfordon får man köra t o m med lådbil hehe utan några körkortskrav öht.

efterfordon har stum axel, dvs ingen typ av fjädring. Fordonet har som syfte att inte utföra godsbefodran, t ex skylift, kioskvagn, båtupptagningsvagn, hövagn. tankvagn är ifs inte troligt att det blir helt lagligt.
Den ska ha LGF-skylt och vara utrustad med körriktningsvisare o bromsljus, i mörker ska även sidoljus, bakljus samt positionsljus användas.
milktrucker skrev:båtupptagningsvagn, hövagn. tankvagn är ifs inte troligt att det blir helt lagligt.
Ofjädras båtvagn o tankvagn står ju upptagna på trafikverkets hemsida som exempel på lagliga efterfordon som ej kan anses vara avsedda för godsbefodran.

En ofjädrad höskrinda kan ju knappat vara mer avsedd för godsbefodran. Jag har aldrig sett DHL flänga runt med en ofjädrad höskrinda i 30 km efter lastbilen när de befordrar gods. :D
VolvoB20 skrev:Ofjädras båtvagn o tankvagn står ju upptagna på trafikverkets hemsida som exempel på lagliga efterfordon som ej kan anses vara avsedda för godsbefodran.
Efterfordon är ju ett "fordon" med en speciell utrustning som är byggd får ett speciellt ändamål. Båtvagn är egentligen ett undantag från regeln eftersom "påbyggnaden" är "löstagbar" (jämför med en betongblandare, skylift, kioskvagn). En dolly kärra är ju ett annat undantag liknande båtkärran (löstagbar påbyggnad, men gjort för ett speciellt ändamål). Hövagnen hamnar med all säkerhet utanför denna regel. Ett efterföljande fordon kan ju inte byta namn bara för man byter dragfordon, eller? Däremot får höskrindan säkert "bogseras" med LGF skylt på, men det är ju inte aktuellt i detta fall för man får inte ha last då. Dolly kärran vet jag (egen erfarenhet) att Farbror Blå har ett "ont öga" till och en (även en fabriksbyggd oregistrerad) båtvagn får "endast användas för kortare transporter vid upptagning och sjösättning". Alltså inte för att transportera hem en köpt båt på någon längre sträcka. Då måste man ha en registrerad kärra

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
VolvoB20 skrev:Ofjädras båtvagn o tankvagn står ju upptagna på trafikverkets hemsida som exempel på lagliga efterfordon som ej kan anses vara avsedda för godsbefodran.
Efterfordon är ju ett "fordon" med en speciell utrustning som är byggd får ett speciellt ändamål. Båtvagn är egentligen ett undantag från regeln eftersom "påbyggnaden" är "löstagbar" (jämför med en betongblandare, skylift, kioskvagn). En dolly kärra är ju ett annat undantag liknande båtkärran (löstagbar påbyggnad, men gjort för ett speciellt ändamål). Hövagnen hamnar med all säkerhet utanför denna regel. Ett efterföljande fordon kan ju inte byta namn bara för man byter dragfordon, eller? Däremot får höskrindan säkert "bogseras" med LGF skylt på, men det är ju inte aktuellt i detta fall för man får inte ha last då. Dolly kärran vet jag (egen erfarenhet) att Farbror Blå har ett "ont öga" till och en (även en fabriksbyggd oregistrerad) båtvagn får "endast användas för kortare transporter vid upptagning och sjösättning". Alltså inte för att transportera hem en köpt båt på någon längre sträcka. Då måste man ha en registrerad kärra

Mvh
Lennart
Det är ju som jag skrev en riktig slamkrypare och jag gillar inte luddiga regler men detta är ju en sådan. Vad är kortare transport, trådskapare ska ju dra hem några halmbalar från granngården, den behöver ju inte ligga längre bort än småbåtshamnen som alla grannarna dra hem sin båtar från.

Man får ju även köra med last på, båten måste ju räknas som last, många drar ju hem sina vattenskotrar och enlig lagen så räknas ju inte vattenskoter som båt tex, då skulle ju det vara förbjudet.

Och en ofjädrad höskrinda kan ju näppeligen sägas vara avsedd för godstransport.

Här behöver man hitta prejudicerande rättsfall och luta sig mot för att veta vad som jäller med 100%.
VolvoB20 skrev:
Här behöver man hitta prejudicerande rättsfall och luta sig mot för att veta vad som jäller med 100%.
Exakt, allt annat är spekulationer!

Min spekulation är dock att en höskrinda är att betrakta som något man fraktar gods i, nämligen HÖ. Alltså får du inte dra den bakom en bil.
MartinS skrev:en höskrinda är att betrakta som något man fraktar gods i, nämligen HÖ
Det är ju det som är skillnaden, en höskrinda kan man ju frakta annat i också. Studenter t.ex, där är också en sådan där "fisk"... (slamkrypare alltså). En båtvagn kan man svårligen använda till något annat än att frakta en båt på. Men jag håller med "VolvoB20" att reglerna skulle må bra av att "styvas upp". Idag är det ju upp till polisman på plats att avgöra om det är tillåtet eller inte, med tillhörande överklagande i domstol om man inte är nöjd som följd. Med alla kostnader det kan medföra, både statliga och egna medel.

Mvh
Lennart
MartinS skrev:
VolvoB20 skrev:

Min spekulation är dock att en höskrinda är att betrakta som något man fraktar gods i, nämligen HÖ. Alltså får du inte dra den bakom en bil.
Svårt att veta om hö på en höskrinda är mera gods än när milktrucker kör mjölk i sin tankvagn eller när jag båten på vagnen. :mrgreen:
Om man vill tro på transportstyrelsen är det ganska enkelt att särskilja mjölk, båtar och Hö. Observera att det andra stycket inte är exempel, utan de undantag som gäller.
Transportyrelsen skrev: Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods. Exempel på efterfordon:

tryckluftskompressor
skylift
kioskvagn

Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods. Det gäller

båttransportvagnar
husvagnar
tankvagnar.

Däremot kan nog en höskrinda betraktas som ett redskap, och då är det ju automatiskt ett efterfordon. Frågan är dessutom om det verkligen är någon skillnad mellan att dra det med en traktor och en pickis. Efterfordon som efterfordon oavsett vad som drar framför lär det ju va. Men vill man slippa bli det prejudicerande fallet kan det va bra att dra det med traktorn istället för pickisen... :)
MartinS skrev:Om man vill tro på transportstyrelsen är det ganska enkelt att särskilja mjölk, båtar och Hö. Observera att det andra stycket inte är exempel, utan de undantag som gäller.
Transportyrelsen skrev: Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods. Exempel på efterfordon:

tryckluftskompressor
skylift
kioskvagn

Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods. Det gäller

båttransportvagnar
husvagnar
tankvagnar.

Däremot kan nog en höskrinda betraktas som ett redskap, och då är det ju automatiskt ett efterfordon. Frågan är dessutom om det verkligen är någon skillnad mellan att dra det med en traktor och en pickis. Efterfordon som efterfordon oavsett vad som drar framför lär det ju va. Men vill man slippa bli det prejudicerande fallet kan det va bra att dra det med traktorn istället för pickisen... :)
Förr om åren har vi dragit hem höskrindan med pickisen för det sparar massor med diesel. Traktorn går ju på maxvarv med sin låga utväxling. Pickisen däremot på tomgång för att cruisa i 30 km/h.
VolvoB20 skrev:
MartinS skrev:
VolvoB20 skrev:

Svårt att veta om hö på en höskrinda är mera gods än när milktrucker kör mjölk i sin tankvagn eller när jag båten på vagnen. :mrgreen:
kylbil + kylsläp för mejeriprodukter, inkluderar färdiga konsumentföpackningar
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]