Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
Addekarlsson skrev:Korrigerar mitt påstående om tryck i kylsystemet... Ett par bar kan man ta utan problem...
Mvh/ Adde
Lugn nu!! Tänk på att volvos gröna expansionslock öppnar vid 1,5 bar. Jag rekomenderar absolut inte att man kliver över det trycket vid provtryckning!
av Addekarlsson
Säger bara vad dom på volvoverkstan säger. :D
Men ja, det är klart, man måste ju hålla lite koll på vad som sker när man trycksätter. Men det utgår jag från att man alltid gör, när man använder nått man läst på ett forum. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det står på locket vid vilket tryck det öppnar, i kPa. Står det 100 så pumpar du till ett bar och inte mer.

Kolla hörnen på kylet. Gavlarna sitter ihop med cellpaketet med en massa små plåtflikar som är vikta över kanten, de brukar ärga sönder.
Användarvisningsbild
av pang58
Jag hade samma problem med min 945 -98, det var toppen som läckte, men det läckte ut på utsidan. Jag köpte en vätska på bilreservdelsfirma och hällde i kylvattnet som tätade läckaget. Tittade jag noga ( i mitt fall på högra sidan av motorblocket sett framifrån) kunde man se att det läckte i skarven mellan blocket och toppen.
av Priffe
Hade samma problem på en bil, det försvann kylarvatten men gick aldrig att se vart det tog vägen.
Men så en dag sprack grenröret.....det var en por inne i topplocket, siprade ut med avgaserna.
Fast det var en Cittra, och den hade de mest knasiga problem.

Kylarcement lär inte va någon höjdare, kan sätta igen värmepaketet.
av probas
Sparkz skrev:Det står på locket vid vilket tryck det öppnar, i kPa. Står det 100 så pumpar du till ett bar och inte mer.

Kolla hörnen på kylet. Gavlarna sitter ihop med cellpaketet med en massa små plåtflikar som är vikta över kanten, de brukar ärga sönder.
Det vart som du sa. Längst ner i vänstra hörnet.
Har beställt en ny kylare. Färmodligen så har det cirkulerat smuts i kylsystemet som pluggat igen hålet ibland.
Tack för alla svar....

MVH//Probas
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]