Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Tuna skrev:Ok tack för alla tips :)

1.koppla loss batteri (är detta nödvändigt ? är lite allergisk mot att göra bilen strömlös om man inte måste, brukar kunna bli en massa strul )

2. bräda på pedalen så den håller sig nedtryckt (kan man klämma slangen i stället ? slipper man krångla med en bräda )

3.sug ur kärlet

4.Fyll på ny vätska

5. koppla loss ett ok och renovera

6. sätt tillbaka samma ok och lufta osv .

Klart !

Är det någon speciell ordning man ska ta oken ?

Är det något annat som man bör tänka på ?
Har sett på forumet att det finns de som anser att man inte ska klämma ihop en bromsslang. Eftersom slangarna är så styva kan man klämma sönder dem. Själv vet jag inte, men det verkar enklare att använda brädan.
Användarvisningsbild
av Vojje
allra enklast och bäst är att använda en konad plugg (t.ex. skaftet på en liten pensel som används till vattenfärg på dagis. Bara att smyga in när barnen är ute och leker :D )
av Tuna
Hej igen.

Ni sitter man här och skäms :)

Vet att jag fick tipset att ta ett ok i taget och att se till så att behållaren inte blev tom :(

Kände mig dock tvungen att ta alla ok på en gång med tanke på att de skulle göras rent dvs om man ska blästra eller liknande och inte har bläster hemma så är det så att säga lite lättare att åka iväg och blästra alla oken samtidigt.

Så jag tog av alla oken och pluggade slangen med "pensel principen" och allt såg tätt och fint ut under dagen men när jag kom ut dag 2 så var kärlet tomt.

Visst jag vet att det var klantigt och man får väl helt enkelt lära sig av misstagen.

Frågan är nu vad behöver jag göra för att det ska bli bra ?

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]