Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har beställt en ny v70 classic, och undrar om man borde montera stänkskydd. Verkar finnas flera olika meningar i frågan. Har sökt på forumet och tror mig kunna skönja följande ståndpunkter/faktorer att väga in:

1. Stänkskydd ser inte bra ut. (åtminstone inte bak)
2. Stänkskydd ser bra ut (både bak och fram eller åtminstone fram)
3. Rost kan utvecklas under stänkskydd (även om de är korrekt monterade/endast om de är fel monterade).
4. Stänkskydd fram skyddar mot stenskott/blästring av underkant/sida. Speciellt viktigt om modellen är lackerad ända ner.
5. Stänkskydd fram bidrar till renare sida
6. Stänkskydd bak bidrar till renare bakruta
7. Stänkskydd bak - trevligt för medtrafikanter som kör bakom som slipper stenskott mm.
8. Stänkskydd bak skyddar mot stenskott/blästring undertill bak.
9. Stänkskydd som skydd mot blästring/stenskott nedtill behövs när man kör på grusväg (inte om man endast kör på asfalt)
10. Stänkskydd som skydd mot blästring/stenskott nedtill behövs även på asfalt om vägen är sandad/grusad för halkbekämpning.
11. Stänkskydd ökar bensinförbrukning.

Undrar vilka av dessa som ni anser vara korrekta/viktigast samt om någon faktor saknas.
Användarvisningsbild
av Loner
Stänkskydd skrapar i backen vid lite större höjdskillnader

Men frågar du mig så skall du ha 4st skydd, för din bil skydd och andras trevnad.

/L
av TerSve
Jag säger som Loner, stänkskydd fram o bak. Skyddar bilen, håller sig renare lite längre.
Användarvisningsbild
av ragge1
håller med loner och bilen blir snyggare
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är INTE snyggare utan stänkskydd. Utan stänkskydd så skitar man ju ned bilen ända upp på sidorutorna, det räcker att rulla genom en vattenpuss.

Sen blästrar man sönder dörrsidorna och kofångasidorna bak utan skydd, det är heller inte snyggt.

Jag fick eftermontera skydde då jag glömde beställa dem i nybilsleveransen.

På min sommarbil kör jag utan stänkskydd men den kommer inte ut ur garaget om det finns 0,.1% chans för en regnskur.
av matzen10
Håller med om att man ska ha stänkplösar! På den första S60:n jag hade var det inte monterat av förre ägaren. Efter kanske 500 mil tyckte jag (efter att ha läst här) att det var dax. Oboj, vilken skillnad det blev på dörrsidorna; inte alls lika smutsiga! Dessutom så lär de nog skydda mot stenskott både på den egna bilen och andras, vilket är bra.

M V H
---> matz
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
4 stänkskydd!

Går att lacka om man vill att dom ska smälta in bättre.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Tack för synpunkterna. De flesta verkar tycka att det är bra att montera runt om.

Fick ett "off-line" förslag från en annan V70 ägare på gatan om att bara montera fram. Snyggare utan stänkskydd och fram smälter de in bättre än bak. Den övriga argumentationen var att stänkskydd fram skyddar mot blästring från framhjul och smuts efter sidorna, men att skydd mot blästring är mindre nödvändigt bak (förstod inte riktigt varför). Vidare att skydden bak endast i begränsad omfattning bidrar till att hålla egen och andras bilar rena då formen på bakpartiet i sin helhet ändå drar upp så mycket smuts på bakparti och stänk för efterföljande.
Stenskott som når fram till andra trafikanter trodde han främst härrörde från att hjulen till del kör på sten som sprättar upp åt sidan varvid andra bilar kör in i dessa stenar, vilket inte stänkskydd ger så mycket skydd mot.

Några synpunkter på denna argumentation?
av addeer
Tycker det är klart snyggare utan men naturligtvis bättre med. Jag funderar på om man ska montera dit dem på vintern (då behöver man dem mest...slask, salt, skit och snömodd) när man byter däck och sedan ta av dem till sommaren igen.
Hur sitter de fast? är det bara några skruvar....enkelt, svårt?

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]