- tor 13 aug 2015, 01:34
#996273
Hej igen! Tack för alla svar!
Motorn har väl inte dragit riktigt så mycket olja, nivån på stickan var nog lägre när jag köpte bilen än när jag hällde i det sista ur 4-lit-dunken. Motorn är ju å andra sidan som sagt inte direkt ny, med mina amatöröron så hör jag vad jag tycker en del rassel kring toppen på motorn. (Jag har tänkt att jag ska provlyssna med stetoskop (är ju bara att köpa på leksaksaffär om man inte har) om det är nån större skillnad i ljud i närheten av de olika cylindrarna).
Instruktionsboken säger att det går bra med vilket som av A2 och A3. (Hade det varit nån av de fetare motoralternativen så tror jag att A3 varit det enda som gäller).
Waizguy: Var hittade du specen på viskositeten hos A3? Vad är motsvarande för A2?
Jag velar nog mer kring det här ett par dagar till innan jag bestämmer mig.
Men generellt sett så verkar det alltså inte finnas nån avrådan att byta oljetyp när man byter olja? Var det nåt som man avrådde från förr på gamla motorer då man körde med mineralolja o.s.v.?
Motorn har väl inte dragit riktigt så mycket olja, nivån på stickan var nog lägre när jag köpte bilen än när jag hällde i det sista ur 4-lit-dunken. Motorn är ju å andra sidan som sagt inte direkt ny, med mina amatöröron så hör jag vad jag tycker en del rassel kring toppen på motorn. (Jag har tänkt att jag ska provlyssna med stetoskop (är ju bara att köpa på leksaksaffär om man inte har) om det är nån större skillnad i ljud i närheten av de olika cylindrarna).
Instruktionsboken säger att det går bra med vilket som av A2 och A3. (Hade det varit nån av de fetare motoralternativen så tror jag att A3 varit det enda som gäller).
Waizguy: Var hittade du specen på viskositeten hos A3? Vad är motsvarande för A2?
Jag velar nog mer kring det här ett par dagar till innan jag bestämmer mig.
Men generellt sett så verkar det alltså inte finnas nån avrådan att byta oljetyp när man byter olja? Var det nåt som man avrådde från förr på gamla motorer då man körde med mineralolja o.s.v.?