Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen! Tack för alla svar!

Motorn har väl inte dragit riktigt så mycket olja, nivån på stickan var nog lägre när jag köpte bilen än när jag hällde i det sista ur 4-lit-dunken. Motorn är ju å andra sidan som sagt inte direkt ny, med mina amatöröron så hör jag vad jag tycker en del rassel kring toppen på motorn. (Jag har tänkt att jag ska provlyssna med stetoskop (är ju bara att köpa på leksaksaffär om man inte har) om det är nån större skillnad i ljud i närheten av de olika cylindrarna).

Instruktionsboken säger att det går bra med vilket som av A2 och A3. (Hade det varit nån av de fetare motoralternativen så tror jag att A3 varit det enda som gäller).

Waizguy: Var hittade du specen på viskositeten hos A3? Vad är motsvarande för A2?

Jag velar nog mer kring det här ett par dagar till innan jag bestämmer mig.

Men generellt sett så verkar det alltså inte finnas nån avrådan att byta oljetyp när man byter olja? Var det nåt som man avrådde från förr på gamla motorer då man körde med mineralolja o.s.v.?
Jag har bytt från mineral till helsyntet på en mazda 626-88 2,0i 16V. Fungerade utan problem. Packboxarna vid kammarna läckte redan med mineral så de bytte jag och sen var motorn snustorr.....
Är bilen servad som den ska är det inga problem gå mellan oljatyperna. Sen beror det ju på vad motorn ska ha för olja. Vissa rasslar mera med syntet o s v...
Nexus skrev:Är bilen servad som den ska är det inga problem gå mellan oljatyperna.

Precis, den gamla skrönan kommer ju ifrån att folk bytt oljetyper i sina risiga motorer, som sen börjat läcka för att skit lossnat från dom snustorra packningarna, och sen givetvis skyllt på oljan... För motorn och packningarna var ju minsam felfria med den gamla oljan :roll:
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]