Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Literary
Jag har inhandlat en punkt bläster och en vanlig blästringspistol på biltema (länkar nedan). Punktblästern spottar ur en pöl med sand på ytan som ska behandlas, men inte mycket mer händer. Den vanliga fungerar ok (inte så bra som jag sett på video) om jag släpper och trycker in knappen om och om igen, men jag tycker det borde komma mer sand pågrund av att lufttrycket verkar starkt.

Har jag för svag kompressor? För liten slang?

Jag har en kompressor med 50 l tank, ca 400 l/min och max 8 bar. Slangen jag använder är 6 Ø.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000030932/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000028446/
Användarvisningsbild
av sthlm
Med 50l tank och en 6mm slang skall det fungera.
Spiralslang skall man försöka undvika då det minskar flödet men även det fungerar.
Dessutom har jag upplevt punktbläster som mindre krävande än "vanlig" blästerpistol.
Hade jag inte precis slängt min så hade jag kunnat skicka den till dig :(
Om det trycker på bra med luft från kompressorn när du kör utan sand så känns det som om det är något fel med pickan.
Användarvisningsbild
av lennarte
Literary skrev:Jag har en kompressor med 50 l tank, ca 400 l/min och max 8 bar. Slangen jag använder är 6 Ø.
Jag tycker att slangen verkar lite klen. Jag använder alltid 1/2" slang (15 slang), men även den är för klen om jag använder för lång slang. Blästra "drar" mycket luft. Kolla även kopplingarna. Dom kan vara trasiga (täta) så det stryper flödet. Har du en tryckregulator så koppla förbi den, det kan också vara en fel källa.

Mvh
Lennart
av Literary
TommyP86 skrev:Kolla om du har mycket vatten i tanken, det fuktar sanden och blir till en klump
Jag släpper alltid ut luften ur tanken efter varje garagebesök.

sanden som kommer ur är nog torr. det kommer ur en stark ström luft men mycket lite sand ur pistolen när slangen är nedkörd i sanden alltså.

dock tappar kompressorn tryck ganska snabbt, men bygger ändå upp det ganska snabbt igen.
Senast redigerad av 1 Literary, redigerad totalt 0 gånger.
av Literary
lennarte skrev:
Literary skrev:Jag har en kompressor med 50 l tank, ca 400 l/min och max 8 bar. Slangen jag använder är 6 Ø.
Jag tycker att slangen verkar lite klen. Jag använder alltid 1/2" slang (15 slang), men även den är för klen om jag använder för lång slang. Blästra "drar" mycket luft. Kolla även kopplingarna. Dom kan vara trasiga (täta) så det stryper flödet. Har du en tryckregulator så koppla förbi den, det kan också vara en fel källa.

Mvh
Lennart
tryckregulatorn är säkert kass, har hört dåligt om den modellen.

hur kopplar jag förbi den? tillfälligt?
Användarvisningsbild
av lennarte
Literary skrev:tryckregulatorn är säkert kass, har hört dåligt om den modellen.
Jag menade inte den som "stänger av" kompressorn när trycket är uppe utan om du har en regulator där du "tar ut" luften och man kan ställa trycket på utgående luft. Det kallas ju tryckregulator vilket som, så det är kan lätt bli "feltolkningar". Du kanske menar samma sak som jag, men jag ville bara "förtydliga" men det blir kanske bara "rörigare".... :oops:
Tryckströmbrytaren (är nog ett bättre namn) kan man inte koppla förbi utan risk att förstöra kompressorn, men Tryckregulatorn kan man skruva bort och ersätta med en snabbkoppling

Mvh
Lennart
Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Hur ser denna process ut?