Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du kan ha fått på oljefällan fel menar alltså att den övre slangen kan det ha blivit ett veck på när du monterade dit den. Jag har varit med om det och då blev det en del olja som trängde ut där.
DayDreamer skrev:Du kan ha fått på oljefällan fel menar alltså att den övre slangen kan det ha blivit ett veck på när du monterade dit den. Jag har varit med om det och då blev det en del olja som trängde ut där.
Hm..ja, får väl försöka undersöka oljefällan underifrån och med spegel osv. Men känns väl tokigt att det skulle börja läcka först nu i så fall? 6 månader efter bytet liksom. Men visst, ska ta en titt på den!

Skulle det kunna vara oljetrycksgivaren det läcker igenom? Den sitter väl just till vänster om startmotorn om jag uppfattat det rätt?
Läcker det från oljetrycksgivaren så borde motorns framsida vara lite dränkt i olja för det är ju rätt så bra tryck där :).
Du har 3ställen oljan kan komma ifrån när du har läckage från framsidan. Ett o-ringen till röret för oljestickan, två oljefällan och tre oljetrycksgivaren. Tror inte att det är något mer som kan läcka framifrån möjligt vis om det skulle tränga ut olja mellan block och topp dvs blockpackningen.
Då har jag försökt åtgärda detta. Gav mig på oljetrycksgivaren, och monterade tillbaka den med en kopparbricka (fanns ingen sådan), och tycker mig se att läckaget ytterligare har minskat (kanske bara önsketänkande) - men inte helt borta. Sedan tidigare så har jag alltså bytt o-ring på oljestickan. Nu återstår alltså bara vevhusventilationen enligt er? :( Inga andra givare eller möjliga läckage?

Man ser ju inte jättemycket av Vevhuseventilationen med insuget på, och underifrån är ju allt i vägen - men är 100% säker på att själva oljefällan är torr, och det är ingen större oljeansamling i närheten (mest bara fukt).
DayDreamer skrev:Kanske dags nu då för en ordentlig motortvätt få bort all olja och se ifall det kommer tillbaka och vart det kommer ifrån.
Har försökt göra detta i omgångar nu, men får inte till det för det ligger så trassligt till, mycket kablar, givare och startmotor där, och generator inte så långt ifrån - så vågar inte direkt ösa på med vatten. Hur exakt sköljer man med vatten där?

Har sprejat motorrengöring där och torkat med papper, tills det är torrt. Har bett en kompis lägga sig under bilen med lampa medans jag varvar upp men ingen läcka syns. Mycket märkligt.

Istället dyker det upp när jag kör en längre stund. Och då samlas det så gott som överallt på motorns framsida, i de rektangulära inbuktningarna. Så det är nästan omöjligt att se var det kommer ifrån!

Är det overkill att köpa en insugspackning på väg hem från jobbet, och lyfta på insuget och titta efter? Det tar ju tid, och känns som att jag inte gjort annat än att slänga på och av det där insuget sista tiden... :roll:
Det är lika bra att plockabort insuget och se ifall du ser bättre vart oljan kommer ifrån. Sen kan du ju täcka för insugshålen in till cylindrarna med silver tejp borde funka fint, sen på med avfettning där oljan är och blås av med högtrycken borde bli rätt så rent.
Alright, idag plockade jag tyvärr ned insuget (himla omständigt) och tror jag lokaliserade läckan tillslut. Den där krokiga slangen, som går från höger sida av oljefällan (den som typ annars brukar kunna spricka till i sinom tid och läcka in tjuvluft) verkar varit varifrån det läckt - den hade en liten spricka alldeles i början och dessutom verkade den inte sitta allra längst in mot motorblocket. Mycket förvånande, då jag var extremt noggrann då jag jobbade med vevhusventilationen för ett par månader sedan. Aja.

Köpte en ny sådan slang på Volvo för 60 kronor, monterade den så gott det går (jättesvårt med de där slangarna som är böjda, känns aldrig som att man får dem att sitta till 100%, men gjorde så gott jag kunde och drog på en slangklämma) och hoppas nu på att en gång för alla ha täppt till denna oljeläcka. Efter ett par mils körning idag verkar det sannerligen så. Motorn ser torr ut, och så även oljetråget. Tack för hjälpen allihopa!

Bifogar en bild på varifrån det läckte för mig, så kanske man hjälper någon som gräver fram den här tråden i efterhand. :wink:
Foto 2015-08-14 11 53 42.jpg
Foto 2015-08-14 11 53 42.jpg (1.08 MiB) Visad 238 gånger
Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]