Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
1. "...en gul motorlampa...". Hm; du bör antagligen läsa ut felkoder för att få en fingervisning om vad som är fel.

2. Bromsvarningslampan (!) har väl en beskrivning i instruktionsboken? Kan det finnas mer än bromsvätskenivån som påverkar den? Åtdragen handbroms (dvs att det är nåt glapp i kontakten), eller att det är varning för bromskretsbortfall (om din bil har den funktionen).
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Vet inte om bromspedallägesgivaren kan göra så att bromsvarningslampan lyser men tror däremot att den kan tända motorlampan.
av maksis
rid54 skrev:1. "...en gul motorlampa...". Hm; du bör antagligen läsa ut felkoder för att få en fingervisning om vad som är fel.

2. Bromsvarningslampan (!) har väl en beskrivning i instruktionsboken? Kan det finnas mer än bromsvätskenivån som påverkar den? Åtdragen handbroms (dvs att det är nåt glapp i kontakten), eller att det är varning för bromskretsbortfall (om din bil har den funktionen).
Jo, ska försöka kolla felkoderna på den! Har ingen instruktionsbok, och som du säger, måste vara nåt mer än nivån som aktiverar lampan.
Åtdragen handbroms tänder en annan lampa ( P ) :)
SubMarine skrev:Vissa felkoder på hjulgivarna kan tända ( ! )-lampan
Menar du slitagevarnarna eller ABS-kablarna? Jag verkar inte ha några slitagevarnare på min bil, alltså att det inte finns sen original.
DayDreamer skrev:Vet inte om bromspedallägesgivaren kan göra så att bromsvarningslampan lyser men tror däremot att den kan tända motorlampan.
Okej, jag ska ta och kolla felkoder :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Om bromspedalslägesgivaren inte skulle fungera så skulle inte heller farthållaren att funka. Så funkar farthållaren för dig så är det nog inga problem med lägesgivaren :)
av SubMarine
maksis skrev:
Menar du slitagevarnarna eller ABS-kablarna? Jag verkar inte ha några slitagevarnare på min bil, alltså att det inte finns sen original.
ABS-givarna som mäter hastigheten på hjulen.
av maksis
SubMarine skrev:
maksis skrev:
ABS-givarna som mäter hastigheten på hjulen.
Aha, okej, det måste nog vara nåt sådant då, ska kolla felkoder!
DayDreamer skrev:Om bromspedalslägesgivaren inte skulle fungera så skulle inte heller farthållaren att funka. Så funkar farthållaren för dig så är det nog inga problem med lägesgivaren :)
Farthållaren fungerar :-)-)
av maksis
Kollat felkoder idag. Hade 2 st, en var "misständning" på cylinder 3. Andra felkoden var att det är nåt fel med katten. Att nåt gått över normalt värde. Var lite för ivrig att radera. Motorlampan slocknade i alla fall och den gick inte sådär lurvigt på tomgång som den gjort tidigare. Funderar om det där med katten kan ha något att göra med att det sitter öppet luftfilter.
av SubMarine
Om felkoden på katten var att effektiviteten är dålig så ska inte ett annat luftfilter påverka det.

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]