Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nineleven
Hej.

Jag har en S80 2004 bensinare, värmaren har fungerat klockrent tills igår. När jag håller in knappen på blinkersspaken för att aktivera värme så tänds "PÅ" lampan men efter två sekunder blinkar den "AV" istället. Den fungerade fint i fredags men i lördags var den död. Bilen har batterispänning och står ej i lutning. Jag får inga felkoder från OBD-porten, dock har jag bara Biltemas felkodsläsare. Någon som har ideér?
av Rådlös
Utan att veta vilken värmare du har, brukar det vara så att en flamvakt, egentligen en fotodiod, har sotat igen.
När du vill starta värmaren så "ser" inte fotodioden några tändgnistor eller någon ljusflamma. Då stoppar den hela proceduren för att inte fylla värmaren med bränsle. Tändstiftet, som väl egentligen är någon sorts glödstift (?) kan också sota igen.
Det kan finnas en sorts säkring som har löst ut av någon nu okänd anledning. Bara att trycka in en knapp på värmaren igen. Händer det ofta att den löser ut så skall man absolut undersöka varför den gör det.

Förklaring om någon inte visste: Fotodiod är motsatsen till lysdiod. Fotodioden leder ström när det kommer ljus på den.
av fyllet
Hej
Stjäl en gammal tråd för jag har detta problemet nu. Jag skulle egentligen vaxa bilen tidigare idag men gjorde en tvärvändning och plockade istället ner värmaren :D .

Plockade loss värmarens kåpa för att se hur det såg ut men den såg hur fint ut som helst. Inga konstigheter där. Det som såg ut som en diod som satt under "fläkten" såg rent och fint ut.

Jag tog ut stiftet och den såg hur fint ut som helst.

Min fråga är i vilken turordning startar all delarna? Trycker jag på spaken inne i bilen så startar fläkten....sedan? Är det pumpen där bak som ska sättas igång för att soppan ska rinna i..eller? För pumpen sätts inte igång i min bil, nämligen. Det har klickat och tickat då värmaren funkat från där bak.

Kopplade in jobbets Maxiscan och det kom inga felkoder.
Kan någon komma med förslag?
Har pumpen ibakänden någon säkring?

Kallare tider närmar sig :(
av fyllet
valln skrev:Det är ingen svar på frågan men hur mycket är bensinvärmaren använd?
Sotar en bensinvärmare?
Den används så fort det är kallt ute. Dvs så mkt som möjligt. Jag har skinnsäten i bilen så det e lite kallt när man tar bilen innan den e varm :lol: .

Jag har kört igång den några gånger under somrarna så den inte rostar upp. Det var i våras den la av så nu vill jag ha igång den igen.
av valln
Alltså detta är absolut ingen vetenskaplig undersökning, men bl.a. med tanke på din erfarenhet tycker jag bensinvärmare kräver betydligt mindre underhåll en diesel dito.
av Rådlös
" Det som såg ut som en diod som satt under "fläkten" såg rent och fint ut."

Här undrar man vad du menar med utseendet på en diod? En fotodiod har ofta någon form av lins för att koncentrera ljuset. Bildgoogla på fotodiod. Annars ser "vanliga" likriktardioder ut som motstånd, ungefär. Fotodioden på en bränsledriven värmare går ofta att ta ur för inspektion. Då sitter den som i ett litet rör in i förbränningsrummet i närheten av tändstiftet och man drar ut röret vid kontroll och rengöring. Har man den urdragen för kontroll kan man ju lätt kolla funktionen. Anslut en voltmeter över dioden. Belys, respektive skugga diodens lins och se om voltmetern ger utslag.

Vilken typ av värmare har du?
av fyllet
Rådlös skrev:" Det som såg ut som en diod som satt under "fläkten" såg rent och fint ut."

Här undrar man vad du menar med utseendet på en diod? En fotodiod har ofta någon form av lins för att koncentrera ljuset. Bildgoogla på fotodiod. Annars ser "vanliga" likriktardioder ut som motstånd, ungefär. Fotodioden på en bränsledriven värmare går ofta att ta ur för inspektion. Då sitter den som i ett litet rör in i förbränningsrummet i närheten av tändstiftet och man drar ut röret vid kontroll och rengöring. Har man den urdragen för kontroll kan man ju lätt kolla funktionen. Anslut en voltmeter över dioden. Belys, respektive skugga diodens lins och se om voltmetern ger utslag.

Vilken typ av värmare har du?

Hoppla där. Ursäkta mitt okunskap gällande dioder :???: och elektronik överlag .
Min fråga gällde vilken kompont i värmaren startas i turordning.

Vida var jag på jakt efter innan men den obd mätaren som finns på jobbet är guld och kostar gratis :roll: . Sitter har en skärm som en ipad i knät när man läser av felkoder så det ingen simpel handscanner. Hmmm...hette nog Maxisys och inte Maxiscan..

Vill poängtera att jag kopplade in allting utom soppaslangen för att se om det kom soppa med det gjorde det inte. Men värmaren gick iofs inte mer än några sekunder dock.

Har en XC70 -16 som gått 16 000 mil. Har f&o[…]

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]