Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej ! har en b200f i min 740 som snart blir ett veteranfordon. så det blir ju bes vartannat år. då tänkte jag slänga i en liten stressfläkt
jag vet sakerna man behöver tex turbo,ic,tryckrör,grenrör,downpipe,vatten+oljekylning jag tänkte ladda runt 0.5 vad hamnar jag på för hk då ca ? (109org)
och hur gör jag för att den ska skicka in mer bränsle, känner den av det själv ? förstår inte riktigt den biten :) och eftersom jag har lh2.2 kan jag ju ställa in tändning själv om det är någon fördel ?
Vet inte exakt var du hamnar, men en B230FT som laddar 0,52 bar ligger ju på 165hk.

Du lär behöva chippa bränsleboxen. Kanske annan BTR och spridare, men är inte säker.
Chippa boxen är inte svårt. Troligen sitter det ett löst chip som bara är att byta ut mot ett med annan mjukvara, gjort på en
halvtimme/timme medräknat att plocka loss boxen.
Senast redigerad av 1 White, redigerad totalt 0 gånger.
Köp en justerbar BTR,
http://www.misab.se/artikel.php?kid=5-8 ... ok=&id=994
Dom har andra typer också. Vid så måttlig effektökning behöver du säkert inte höja trycket så mycket. Kan du få ett intyg på vad för effekt och vridmoment motorn har är det inte omöjligt att få den igenom besiktningen också. Finns firmor som mäter effekten på "rullande landsväg". Din bilmodell är ju typad för den motorstrakaste modellen i programmet, i detta fall hade den "starkaste" motorn 200 hk (B204GT för italienska marknaden).

Mvh
Lennart
Jag tänkte köpa en ställbar btr, en riktig lambda mätare hade kanske varit något med ? för då kan man ju justera btr efter lambdavärdet..eller är jag helt ute och cyklar ? och kan man ha orginalspridarna ?

Min bil är inte från italien. Det satt en b230f från början, men byttes till en b200f för att den var fabriksny och i nuläget gått lite över 5000 mil. Så det är ju fräsha saker så det borde hålla för lite trimning :)
nurminen skrev:Jag tänkte köpa en ställbar btr, en riktig lambda mätare hade kanske varit något med ? för då kan man ju justera btr efter lambdavärdet..eller är jag helt ute och cyklar ? och kan man ha orginalspridarna ?
Det är ju det som är vitsen med en ställbar BTR.
Jag har hållit på och "strula" med min B234F motor för att få den att gå riktigt på E85, därför har jag en justerbar BTR. Där är förmodligen något fel på tankpumpen (den har "strulat" lite från och till och ska bytas) för jag har kört på 8bar's tryck och bilen går kanon men saknar lite av det typiska 16V trycket när motorn går över 4000 varv (får för lite bensin??). Annars går den kanon med en förbrukning på c:a 1.4l/mil (på E85 då). Kör nu på bensin, men har haft semester och cyklar till jobbet (fick en elcykei i 60-års precent) så jag har bara kört några km på 7 - 8 veckor så jag vet inte riktigt hur den går nu, mer än huvudpumpen hörs mycket.
För att justera bränsletrycket mot Lambdasonden behövs "bara" en hyfsat nogrann digital voltmätare som kan mäta 0,00 volt.

Mvh
Lennart
Om det enda man gör är att höja bränsletrycket så blir resultatet att motorn får för mycket bränsle när den går på låg belastning.

De som trimmar turbomotorer brukar ändra på bränsletrycket eller byta ut spridarna, men bara tillsammans med andra mappningar (dvs andra chip).
Den jag länkade till är inte "rak" utan ökar bränslemängden mer än ökningen av trycket just för att det ska funka både på låg och hög belastning (1:1,2). Om det sedan räcker det vet jag inte, men det finns andra som ökar mer. Till racekörning räcker detta klart inte till, men för en ökning med typ 40% och normal körning borde det ju räcka. Sedan var det ju bara ett förslag....

Mvh
Lennart

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här

Däckdimension

Ska du ha så mycket gummi som möjligt […]