Umeavolvo skrev:Jo, den drar ovanligt mycket och blir väldigt varm. håller sig några mm under röda. Funderar på om det är relaterat till att lampan lyser. Kopplade ur luftmassemätaren och märkte en tydlig ändring i motorljudet. Så den verkar iallfall funka. hur bra kan jag inte säga. under bilen är en biltema pump, tillsammans med nytt filter. Kan det vara bränsletrycksregulatorn som kärvar ?
Du han visst skriva innan jag var riktigt färdig...
När du drar ut och sätteri kabeln till LMM eller Lambdan
ska lampan tändas och det
ska finnas en felkod. Det som händer då är att "systemet" går in i "Limp home mode", d.v.s ett (förprogrammerat) nödprogram som gör att du kan köra till närmaste verkstad. Boxen "stänger in sig" och tar inte in information från alla yttre givare. Då kan det gå mer bensin, motorn går inte med full effekt m.m. För att "komma ur" detta nödprogram måste felkoderna nollas. Är där inga felkoder då måste det vara något fel på boxen eller något sådant. Jag tror inte diagnostikboxen kan visa 1-1-1 om inte den har kontakt mer tänd resp. bränsle boxarna.
Att motorn blir varm kan ha andra orsaker (termostat??). Tändningen "ställs" senare i nödprogrammet men inte så sent att det skulle påverka kylningen. Om du kör några mil men lambdan urkopplad (alla felkoder nollade) så ska lampan tändas och motorn gå på nödprogrammet, Går den bättre eller sämre då??? Tändstiften är ju vårt öga in i motorn, hur ser dom ut??
BTR-en reglerar inom ett så litet område så skillnaden märker man inte, men du kan kolla om den fungerar genom att lossa den från insugningsröret (då märks en liten skillnad på tomgången) och suga i slangen, Det får inte smaka bensin, det ska gå att suga ett vakuum i den och sätta tungan för och det ska vara vakuum kvar i i slangen. Det ska även märkas en liten skillnad i tomgångsvarvet när du suger (kanske 50 varv/min).