Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Snabba frågor.

Är den bättre ju mer amp den har? Om man sSka välja mellan två. En 95amp och en 140amp.

Finns svetsar ssom inte har gas utan flux tråd.
Kan man byta tråd och koppla på gas? Eller är de inte gjorda för det?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En svets som är enbart byggd för gaslöst går inte köra med gas utan att bygga om halva svetsen, då den dels är polvänd och saknar allt som har med gasstyrningen att göra. Dom svetsarna brukar dessutom vara värdelösa.
Svetsar byggda för gas går för det mesta alltid att köra gaslöst på också, om man polvänder dom. I regel ett mycket bättre alternativ till en gaslös svets.

Amp beror helt på vad du ska svetsa.... 95A räcker väl till att gegga ihop ett par tunnplåtar(<1mm), 140A räcker nog till att få hyggliga svetsar på samma plåtar.
Ingen utav dom är mycket att hänga i granen dock. Min 160A är även den i klenaste laget. Funkar för tunnplåt, men ska man svetsa grövre saker typ avgasrör får man ställa den nästan på max och svtsa långsamt för att det ska bli bra genombränning.
Användarvisningsbild
av vetten
Jag har en 140A svets som är avsedd för gas men det där med att man måste polvända den för att köra med flusstråd köper jag inte, körde med gas första åren men sen tio år tillbaks så är det enbart flusstråd utan gas och inte har jag behövt att polvända någon ting utan jag tycker nästan att den är bättre att köra flusstråd än med vanlig tråd plus gas.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
vetten skrev:Jag har en 140A svets som är avsedd för gas men det där med att man måste polvända den för att köra med flusstråd köper jag inte

Vad du köper och inte köper spelar ingen roll, ta och spendera 10sec på google så ser du varför man polvänder och hur flusstråd fungerar(och varför det är värdelöst att svetsa seriöst med flusstråd).

Dom bättre modellerna av svetsar kan själv känna av när man har flusstråd och polvänder automatiskt, andra har en switch, och övriga får man polvända manuellt på. Min tillhör den senare varienten, men det är skrivet på schemat på insidan av "dörren"(som alla svetsar bör ha) hur man kopplar om den..
Användarvisningsbild
av vetten
Ok nu har jag googlat och inte blev jag något klokare på varför man ska polvända med flusstråd.
Någon som kan förklara det kanske ?:-/
av Jonas_latt
Lucif3r skrev:En svets som är enbart byggd för gaslöst går inte köra med gas utan att bygga om halva svetsen, då den dels är polvänd och saknar allt som har med gasstyrningen att göra. Dom svetsarna brukar dessutom vara värdelösa.
Svetsar byggda för gas går för det mesta alltid att köra gaslöst på också, om man polvänder dom. I regel ett mycket bättre alternativ till en gaslös svets.

Amp beror helt på vad du ska svetsa.... 95A räcker väl till att gegga ihop ett par tunnplåtar(<1mm), 140A räcker nog till att få hyggliga svetsar på samma plåtar.
Ingen utav dom är mycket att hänga i granen dock. Min 160A är även den i klenaste laget. Funkar för tunnplåt, men ska man svetsa grövre saker typ avgasrör får man ställa den nästan på max och svtsa långsamt för att det ska bli bra genombränning.
Tack för snabba och seriösa svaret
av Jäverhammar
Varför inte pinnsvets? Billigt, enkelt, svetsar det mesta så länge du väljer rätt elektrod. Låt vara att du får dona mer med efterarbetet för att få svetsen riktigt snygg. 160A räcker till att svetsa 4mm plåt så länge du ger tillräcklig spalt .
Klart att MIG är smidigt, lättare att komma åt där det är trångt, du kan svetsa långa stycken utan att behöva avbryta etc..
Glömde nästan att det är mycket enklare att bygga upp material med MIG men det går även med pinne om man är målmedveten.
Flusstråd skvätter något förbannat så det gäller att precis som med pinne skydda ytorna runt området där du svetsar.

Bättre att köpa en till synes strömsvagare svets från en av de större tillverkarna än att köpa en billig med "påhittad" max ström.
av osla
Jäverhammar skrev:Varför inte pinnsvets? Billigt, enkelt, svetsar det mesta så länge du väljer rätt elektrod. Låt vara att du får dona mer med efterarbetet för att få svetsen riktigt snygg. 160A räcker till att svetsa 4mm plåt så länge du ger tillräcklig spalt .
Klart att MIG är smidigt, lättare att komma åt där det är trångt, du kan svetsa långa stycken utan att behöva avbryta etc..
Glömde nästan att det är mycket enklare att bygga upp material med MIG men det går även med pinne om man är målmedveten.
Flusstråd skvätter något förbannat så det gäller att precis som med pinne skydda ytorna runt området där du svetsar.

Bättre att köpa en till synes strömsvagare svets från en av de större tillverkarna än att köpa en billig med "påhittad" max ström.

vill se dig svetsa karosseri plåt med en pinn svets, då du väl lyckats kladda ihop det så har plåten slagit sig så jävulst, samt att du kommer ha ojämnheter överallt kring svetsen eftersom det bränt hål som man får kladda igen. och inte minst så kommer det flyga nånting genom garagefönstret av ilskan då det inte går.

köp en märkes mig/mag, bättre beggad märkes än ny kina, skippa fluss skitet och kör gas. även tig är bra, men är svårare att svetsa med den
Användarvisningsbild
av Funk
Allt beror ju också på vad man skall göra... Jag köpte en "skitsvets" på Jula då de hade rea, 1200:- med en extra rulle flusstråd och en automatisk hjälm, den är verkligen inte bra. Men den har trots det fungerat till att lappa ihop flaket på en A-traktor, byta ett par skärmkanter och nästa ihop diverse småsaker i hushållet. Tålamod och långärmad tröja är att rekommendera, samt att man får räkna med att slipa lite extra på grund av sprutet. Men för den lilla investeringen får den definitivt ses som prisvärd..

/Thomas
av volvo244gle
Har kört en del flusstråd och tycker det funkar helt ok till enklare reparationer. Men tråden är ju skitdyr... Åtminstone när man jämför med vad en rulle vanlig solid kostar.

Kör med sådan + kolsyra i en Esab C140 (1-fas).
Den svetsen gör det den ska och reservdelar blir nog inget problem i framtiden heller.

Har inte lyckats köra slut på min brandsläckare än, men när den är tom så blir det troligtvis SodaStream + regulator! De tuberna innehåller drygt 400 g Co2 och kostar typ 39 spänn att förnya. ;)
Bäst av allt är att macken ett stenkast bort kan byta in tuberna. Är inte kul att svetsa slut på dyr Atal-gas fredag eftermiddag när järnaffären öppnar igen på måndag...
Och dyrt är det som sagt. Tror jag gav runt 1.800 kr för en 5-litersflaska Atal. På det så kostar varje fyllning (de byter in tomflaskan mot en full) en bra bit över 400 spänn, för 6 år sen bör tilläggas.

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]

Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]