Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har för någon månad sedan köpt mig en V60 D5 R-design -11 efter att ha gjort ett avsteg och kört audi I några år.

Jag är helnöjd med bilen som bara gått 6700 mil och är I toppskick, men en sak retar mig - det knirrar/gnisslar ganska rejält när man öppnar och stänger förardörren. Ljudet verkar komma från dörrstoppen. Jag har provat att smörja med tunn olja utan resultat (det lät snarare mer om något...).

På äldre Volvo kunde detta hända och då fick man byta dörrstopp. I visa fall var det t o m dörren som hade spruckit. Det sades att de nyare dörrstopparna var av annan modell där själva rullen var av nylon istället för metall så man skulle ha byggt bort problemet.

Någon som varit med om detta på en V60? Är det bara att byta dörrstoppet som gäller?

/ Daniel
Tack! Jag hade läst den tråden men den verkar mer handla om att det skrammlar och gnisslar när man kör over gupp etc, då är min helt tyst, det är bara vid öppning och stängning av dörren som det låter illa. Men jag ska köpa en flaska litiumfett och se om det hjälper :D
Kolla om det verkligen är dörrstopp som låter.
Jag hade knarrande ljud i min XC60. visade sig att isoleringen i framskärm glidit bak och främre delen av dörren gned mot isoleringen när man öppnade. trodde först det var dörrstoppen som lät.
Bytte dörrstoppen igår, nu är det tyst och fint (B)
Dörrstoppen kostade 395:- på Volvo, och tog ca 1 timma att byta. Jag fasar för att skruva inredning - det brukar alltid vara nåt clips som går sönder, men det gick fint!
Wizzman skrev:Bytte dörrstoppen igår, nu är det tyst och fint (B)
Dörrstoppen kostade 395:- på Volvo, och tog ca 1 timma att byta. Jag fasar för att skruva inredning - det brukar alltid vara nåt clips som går sönder, men det gick fint!
Gött... :-)-)
Hur nådde du till dörrstoppet? Demonterade du bort hela dörrmodullen eller hade du bara böjt den för att komma in i dörren"?

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]