NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dpa
#780468
Har ett problem med bilen som jag upptäckte idag. I displayen tändes ett meddelande att jag skulle kolla oljenivån i motorn, stannade och kollade och upptäckte att oljestickan var krut torr. Bytte olja i juni (mobil 1 helsyntet) inga synliga läckor eller något annat onormalt. Fyllde på ca 0.8-1 l för att hamna i fas på oljestickan.. Några tips på åtgärder, hjälper det att byta olja från syntet till mineral, eller delsyntet. Bilen har rullat 18000 mil i dagsläget.

Tips mottages tacksamt..
av Pippolei
#780509
Det vanligaste felet med en bil, utan turbo, som dricker olja är väl att oljepluggen inte är tillräckligt åtdragen.
Men sen skriver du iofs att det inte finns några synliga läckor vilket tyder på motsatsen.
Men det kostar inte många riksdaler att köpa ny oljeplugg och packning för att utesluta det iaf.
av dpa
#780548
Pippolei skrev:Det vanligaste felet med en bil, utan turbo, som dricker olja är väl att oljepluggen inte är tillräckligt åtdragen.
Men sen skriver du iofs att det inte finns några synliga läckor vilket tyder på motsatsen.
Men det kostar inte många riksdaler att köpa ny oljeplugg och packning för att utesluta det iaf.
Tackar för tipset. Kan vara värt ett försök, men då det är krut torrt under bilen är jag tveksam till att det hjälper.. Kan det vara fel olja jag har i bilen, har dock köpt mobil 1 5w 40, som enligt spec ska funka att ha i motorn..
Användarvisningsbild
av grillchips
#780603
Jag hade också problem med att bilen surplade i sig olja (som Pippolei länkar till ovan) men jag såg å andra sidan läckage av olja men kunde för allt i världen inte se varifrån det kom.
Visade sig att ena tändspolen var totalkass. Lossade på alla tändspolar och lyfte upp, 3 av 4 hade lite olja längst ner på tippen medan den 4e var oljig nästan hela vägen upp till kanten. Jag hade även ett fint oljebad i plastkåpan som är under motorn då allt runnit ner dit. Så den sista länken Pippolei länkar till är nog inte till så mycket hjälp dessvärre.
av dpa
#781048
Tackar för all input..kollade allt som ni tipsade om, men inte sett något onormalt.. Pratade idag med min lokala volvohandlare som påstår att det inte är något ovanligt att dessa motorer drar en del olja. Ska hålla lite koll på nivån för att se hur mycket den förbrukar...
av linus0010
#993240
*bump*
Fler som har/haft detta problem?
Försvinner massa olja från min V50 1,8 -05 och de mekaniker jag känner som jag snackat med ger mig bara ett svar: "du har en Ford, inte en Volvo och dom dricker olja"
Har haft bilen i drygt ett år och hittar inga fel.
Bilen går som en klocka och är torr undertill, ingen som helst blårök heller.
Men lik förbannat så dricker bilen drygt 1l på 100mil. Har gjort två oljebyten under detta år.
Är det bara att acceptera läget eller ska man börja felsöka? och isåfall, vart börjar man?

Har "problem" med att den gula motorlampan tänds ibland men slocknar oftast efter någon dag och lyser sedan med sin frånvaro i ett par veckor. Kan det ge en ledtråd kanske?
av CPM
#993285
Låt bilen stå någon dag och låt sedan någon annan starta medan du själv står bakom bilen och har koll på avgasröret. Blir det en blå puff eller luktar motorolja? Om det är så, kan det vara otäta ventiltätningar. Det gör att olja tränger in i cylindrarna från topplocket. Oljelukten och blåpuffen märks bara vid start, men oljan sipprar hela tiden ner i cylindrarna och försvinner med avgaserna. Jag hade det på en Cittra för drygt 20 år sedan - och det var i princip samma motor som Psa-Ford-Volvo har haft tillsammans. Och oljan försvann utan synliga läckor, precis som du har beskrivit det.

Efter att motorn fått nya ventiltätningar, slutade den att sörpla olja.

F.

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]