Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Är nu i Kanada. Max en av 10 lastbilar har extraljus, ett fåtal har Xenon eller LED. Dvs nästan alla lastbilar har 4 halogenstrålkastare à 70W... jättemörkt på kvällarna och glesbefolkat och lite trafik (dvs som Norrland). Gör ofta såna reflektioner utomlands. Är Sverige kanske det helljustokigaste landet i världen?

Jag kan inte förstår hur de överlever detta, strålkastarna på en V70II/V60 med Xenon är ju många gånger bättre.

Det är ju många trådar på forumet om ljuskonvertering etc. och jag vet själv hur jag stör mig på dåligt helljus fast jag bara använder det ordentligt några gånger om året.

/Per
Utan att säga emot dig, jag kollade på det här: http://www.motorfordon.com/bilar/drivin ... 44903.html

Kanada har nästan 8 miljoner personbilar. Sverige har väl (om jag minns rätt?) omkring 4 miljoner fordon. Antal dödsolyckor i Kanada var nästan 3 000 per år. När jag tog körkort för längesedan var siffran för Sverige omkring 1 000 per år. Vad är motsvarande siffra i dag?

En liten brasklapp. Länken tycks vara en Googleöversättning. Jag har just installerat Windows 10. Det är möjligt att programmet översätter själv? Men det kommer från en svensk sida.
Man ser många lastbilschaufförer med massor med extraljus, även vanliga bilister. Svenskar är även dåliga på att blända av samt bländar på för tidigt innan mötet är avslutat.
Anledningen till att många bländar på för fort tror jag är ett moment 22 av att de kör med för starka lampor, de ser helt enkelt ingenting när de bländar av, mörkersynen bli 0 i flera sekunder/minuter.

Norge bla har väl lagstiftat att man inte får ha för Många/starka lampor? även på tungtrafik.

/// Waiz

Edit;
Jag kör själv med 2 extraljus, vanliga halogen. När man kör mycket nattetid på svängande skogs-/landsvägar vill man bredda samt förlänga ljuset framförallt för att hinna se vilt. Men jag kan hålla med om att det gått överstyr, framförallt på tungsidan.

/// Waiz
Rådlös skrev:Utan att säga emot dig, jag kollade på det här: http://www.motorfordon.com/bilar/drivin ... 44903.html
Intressant fakta, men som det står på sidan har det inget med dåligt ljus på bilarna att göra. Det låter snarare som att deras vägar är dåligt utformade i kombination med för hög hastighet.

4 Miljoner bilar i Sverige kan nog stämma, men inte i trafik. Vi är ett land med många bilar ståendes i lador och på tomter :)
Kanada har betydligt fler människor än vad vi har också som kanske vistas på eller intill vägar gåendes eller med andra fordon.

/// Waiz
Nu ca 350 i Sverige tror jag.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... death_rate
Kanada ligger nu bra till! De har 110 max, de flesta kör ca 130. Fina vägar. Men långa sträckor och antar att det är som i Australien, förhållandevis många somnar vid långkörning.

Klart att det är bra med bra helljus men man hör och läser ofta kommentaren: Varför har tillverkarna tagit bort extrahalogenfjärrljus (Skoda har just gjort det, Porsche på Macan också tror jag - tidigare Citroën, BMW, Merca, AUdi m fl). Men i många länder är nog statiskt kurvljus viktigare. När man kör på Europasemester är det inte många gånger helljuset används...

Min morbror, körskollärare, kopplade ur två av fyra extraljus på en bil han köpte just för att det blev för mörkt vid avbländning..

PH
Många amerikanska bilar har verkligen bedrövliga halvljus också. Blivit något bättre på senare år eftersom HID har spridit sig även dit.

Själv kör jag i princip bara i och omkring stockholm så mitt behov av helljus är lågt. Har mer nytta av ett brett och flexibelt halvljus. Bäst än så länge är min förra Opel Insignia med AFL+ som förutom kurvljus också kunde ändra ljusbild beroende på hur fort man åkte. Imponerande. http://www.opel.se/fordon/opel-modellpr ... tance.html
Har sett på tyska forum att de som har bytt från Insignia till i princip vad som helst inkl. bilar med LED tycker att det är ett nedbyte.
Tycker eg att Xenon är en bra konstruktion, lyser ganska vitt och har skarp ljus-/mörkergräns. Bilar med bra xenonhalvljus (BMW t ex) är ofta lika bra som LED.
Till Audin köpte jag LED dels pga att det är snyggare, dels pga mycket bättre helljus. Dessutom har Audi ovanligt bra LED-strålkastare. Och jag stör mig på att Audi snålat in på Xenon och bytt från 35 till 25 Watt...
PH
Waizguy skrev:Man ser många lastbilschaufförer med massor med extraljus, även vanliga bilister. Svenskar är även dåliga på att blända av samt bländar på för tidigt innan mötet är avslutat.
Anledningen till att många bländar på för fort tror jag är ett moment 22 av att de kör med för starka lampor, de ser helt enkelt ingenting när de bländar av, mörkersynen bli 0 i flera sekunder/minuter.

Norge bla har väl lagstiftat att man inte får ha för Många/starka lampor? även på tungtrafik.

/// Waiz

Edit;
Jag kör själv med 2 extraljus, vanliga halogen. När man kör mycket nattetid på svängande skogs-/landsvägar vill man bredda samt förlänga ljuset framförallt för att hinna se vilt. Men jag kan hålla med om att det gått överstyr, framförallt på tungsidan.

/// Waiz
Grundregeln är att slå på helljuset igen när ens front passerat mötande bilens backspegel, samt gå ner på halvljuset när hela vägsträckan mellan fordonen är upplyst eller när mötande går ner pga att dom blir bländade. Dock anser jag det tvärt om att många går ner på halvljus på tok för tidigt. Ta tex att det skiljer en kurva eller backkrön så finns ingen anledning att ligga på halvljus så tidigt som många gör då det fin naturliga hinder som gör att mötande inte ser källan och därmed inte kan bländas, vissa tom 20-30 sekunder för tidiga i dessa fallen som dom ligger på halvljuset i onödan då ingen kan bländas under denna tiden.
Däremot fulkonverteringar och/eller 75W+ på halvljuset från främst i bilar med H4 insatser med dåliga glas DET är ett stort problem pga felaktig ljuskälla för stålkastaren som aldrig kan ge rätt ljusbild och bländar mötande direkt.
Många saknar ju vetskapen att dom ligger på helljuset trotts lysande symbol på panelen pga att det lyser så dåligt att dom tror det är halvljuset, inte tvärt om att helljuset är "för bra" då det är naturligt att få förutom Volvo bygger bra helljus då många i europa aldrig kör på mer än i bästa fall halvljuset.

Tvärt om anser jag det mera vilsamt för ögonen i mörker med mera ljus i rätt ljustemperatur(4300K) och det oavsett om det är 2 mil raksträcka eller krokig smal skogsväg. Enda som gått överstyr är hypen över lumen, dvs hur mycket ljus källan avger och borde fokusera mera på X lux vid Y (givet) avstånd samt bredden på ljusbilden vid detta avstånd som säger var ljuset hamnar och hur ljuset fungerar.
ER skrev: Grundregeln är att slå på helljuset igen när ens front passerat mötande bilens backspegel, samt gå ner på halvljuset när hela vägsträckan mellan fordonen är upplyst eller när mötande går ner pga att dom blir bländade. Dock anser jag det tvärt om att många går ner på halvljus på tok för tidigt. Ta tex att det skiljer en kurva eller backkrön så finns ingen anledning att ligga på halvljus så tidigt som många gör då det fin naturliga hinder som gör att mötande inte ser källan och därmed inte kan bländas, vissa tom 20-30 sekunder för tidiga i dessa fallen som dom ligger på halvljuset i onödan då ingen kan bländas under denna tiden.
Det får man, eller fick åtminstone, lära sig på körskolan att om det är vänsterkurva så kan du ha på helljuset längre tid eftersom ditt ljus går raktfram i kurvan. Samma sak gäller givetvis i backkrön. Men nu pratar du om helljus, där finns inte 6st extraljus på taket (som tradare har) eller 4-6 extraljus i fronten varav de yttersta pekar nästan helt snett åt sidorna och ovanpå detta slänger vi även dit ett par led dimljus som lyser nära bilen mycket starkt. Jag brukar alltid slå av helljuset när jag skymtar positionsljus ovanför ett backkrön, detta fick jag lära mig eftersom det kan vara en lastbil då de sitter högre upp så blir de bländade innan jag ser deras halvljus. Tyvärr så tänker många lastbilschaffisar inte likadant utan de kör på med sina 50 000 lumen ljus de har på taket som går rakt över krönet och in i mina ögon :(

/// Waiz
Waizguy skrev:
ER skrev: Grundregeln är att slå på helljuset igen när ens front passerat mötande bilens backspegel, samt gå ner på halvljuset när hela vägsträckan mellan fordonen är upplyst eller när mötande går ner pga att dom blir bländade. Dock anser jag det tvärt om att många går ner på halvljus på tok för tidigt. Ta tex att det skiljer en kurva eller backkrön så finns ingen anledning att ligga på halvljus så tidigt som många gör då det fin naturliga hinder som gör att mötande inte ser källan och därmed inte kan bländas, vissa tom 20-30 sekunder för tidiga i dessa fallen som dom ligger på halvljuset i onödan då ingen kan bländas under denna tiden.
Det får man, eller fick åtminstone, lära sig på körskolan att om det är vänsterkurva så kan du ha på helljuset längre tid eftersom ditt ljus går raktfram i kurvan. Samma sak gäller givetvis i backkrön. Men nu pratar du om helljus, där finns inte 6st extraljus på taket (som tradare har) eller 4-6 extraljus i fronten varav de yttersta pekar nästan helt snett åt sidorna och ovanpå detta slänger vi även dit ett par led dimljus som lyser nära bilen mycket starkt. Jag brukar alltid slå av helljuset när jag skymtar positionsljus ovanför ett backkrön, detta fick jag lära mig eftersom det kan vara en lastbil då de sitter högre upp så blir de bländade innan jag ser deras halvljus. Tyvärr så tänker många lastbilschaffisar inte likadant utan de kör på med sina 50 000 lumen ljus de har på taket som går rakt över krönet och in i mina ögon :(

/// Waiz
Precis det var så man fick lära sig, men det är ändå betydligt längre än dom som kastar sig på halvljuset direkt dom ser (svagt) sken bakom kurva/krön oavsett om detta fordonet befinner 10-20 sekunder från krönet/kurvan. Extraljus i nosen går som helljus då dom sitter på samma höjd som helljuset, att hantera höger/vänsterkurva som vanlig raksträcka är väl mera smart än att "utnyttja" att man har ytterkurva oavsett vanligt helljus eller extraljus för så fort man kan se ljuskällan så kan man bländas oavsett xenonextraljus som kan lysa upp 1km vägsträcka eller LED ramp som knappt når 500m men bländar mötade på samma 1km sträcka när ljuskällan är synlig.
Att skymta posljus på taket av tradare är ju detsamma som man kan se ljuskällan, dvs dags att gå ner på halvljuset för att inte blända mötande. Har dock inget problem med att dessa tradera inte bländar av i tid då fördelen med riktigt ljus är att dom tror att man är tradare själv och dom tar det lilla lugna OM dom har nåt bakom pannbenet dvs då det finns lika många som bara ska ligga 2m bakom någon som kör personbil i 70-80 med/utan släp på 70-80 väg och trycka så det ökas. OM dom inte i första läget slår ner så visas närvaro med 225W+ xenonblink och då blir dom medvetna om situationen.
LED/xenon i dimljus är ju omöjligt att få dom att fatta hur olämpligt det är för ända dom gör är att "heja" tillbaka utan åtgärd av felet på sitt fordon då dom tror det "inte bländar" då dom är "inställa rätt med apparatur" och "ljusbild" lögner. Fast man hoppas dom möter en nyare Scania nästa gång med 4xDRL samt dimljus påslagna i mörker nästa gång så dom får uppleva vad dom själva gör och hur deras mötande upplever dimljusstylingen och eller halv+dimljus i mörker.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]