Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DooZeR
Hejsan!
Sökte på forumet angående justering av ljusbilden på xenonstrålkastare på V70N. Hittade en som sa att man kunde göra detta på de små sexkantiga plastskruvarna på själva motorn som höjer och sänker ljusbilden.
I den tråden så nämner de svarta sexkantiga skruvar men är de någon skillnad om de är vita? Sen ska bilen vara på då man justerar ljusbilden? Tänkte så man inte förstör den lilla motorn på nått sätt:s

Bild på skruven i min bil:
https://imgi.se/image/ht
ställ bilen helt plant och riktad mot en vägg.
avståndet från väggen till fronten ska vara exakt 10 meter.
sedan tar du tumstocken och mäter direkt framför strålkastaren på vilken höjd som ljusbilden försvinner i överkant.
Sedan går du bort till väggen och drar ett sträck eller sätter en tejpbit excakt 12 cm längre ner än var ljusbilden slutade i fronten på bilen.
Då är ljusbilden inställd korrekt, dvs 1,2% nedåt. Dessa 1.2% står även ingjutet i plasten på strålkastarna.
skruvarna är sexkantiga och vita, det är dessa du vrider på för att justera höjden
Användarvisningsbild
av DooZeR
milktrucker skrev:ställ bilen helt plant och riktad mot en vägg.
avståndet från väggen till fronten ska vara exakt 10 meter.
sedan tar du tumstocken och mäter direkt framför strålkastaren på vilken höjd som ljusbilden försvinner i överkant.
Sedan går du bort till väggen och drar ett sträck eller sätter en tejpbit excakt 12 cm längre ner än var ljusbilden slutade i fronten på bilen.
Då är ljusbilden inställd korrekt, dvs 1,2% nedåt. Dessa 1.2% står även ingjutet i plasten på strålkastarna.
skruvarna är sexkantiga och vita, det är dessa du vrider på för att justera höjden

Men gud va snabbt svar, tack!! :)
Jo dessa 1,2% stod såg jag på ett av plastspännerna eller va de är på strålkastaren. Men du jag ska ta och testa detta imorgon! Tack för utförligt svar! :)

Men tänkte på de med, behövde jag ha igång bilen då jag skruvar på dessa skruvar?
Användarvisningsbild
av DooZeR
valln skrev:Du har koll på att inte strålkastarna har hamnat i nödläge och pekar rakt ner.
Jadå! Vänster fram är som den ska vara. Men på höger så hade firman som jag köpte bilen på inte fått dit denna dära motorn på lycktan utan bara tryckt dit den. När jag väl fick dit den efter mycket om och men så stod dom för lågt.

Såg hur den jobbade även om ljusbilden var så låg. Ändrat och mätt ikväll så nu står dom rätt!:)

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]