Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Köpte en fin 945:a i fredags då detta är min andra 945:a så märker jag ju om nått är annorlunda å det jag märkte var att tempmätaren inte går till hälften utan stannar strax under. Å slår jag på värmen så sjunker den till en tredjedel. Har vatten i bilen kollat det å köpte den av min bästa vän å han har varit rädd om bilen men ingen av oss vet vad som är fel.

Är det farligt å köra? Vad ska jag kolla på för å felsöka?

Mvh Patrik
Med 99,90% säkerhet är det termostaten. Den har "kroknat" av åldersskäl och behöver vila i termostaternas himmel... :roll: Enkel att byta och kostar en dryg hundring, se till att du får med packningen också. ibland följer den med, ibland inte.
Följ den övre kylarslangen från kylaren till motorn, i änden på den slangen sitter ett lock med 10mm muttrar (M6). Med kall motor, öppnat locket på expansionskärlet, spruta lite WD40 (5-56) rostlösning på muttrarna så kan du försiktigt lossa på dom. Ibland kan det ha ärgat fast, så då får man vara försiktig och "knacka" lite på muttrarna innan det "släpper". Under locket sitter termostaten. Skrapa rent ordentligt, det kan vara ordentligt oxiderat. Om det är skött ordentligt med byte an kylarvätska (glykol) så brukar det vara rent och fint. Det rinner ut drygt en liter kylarvätska så du får ha en uppsamling under. Kolla på den gamla termostaten hur packningen (gummitätningen) sitter, den ska "träs på" kanten på termostaten och så ska det sitta i "nerfräsningen" i locket. Var noga där så den kommer i rätt läge annars vill det läcka. Jag brukar "smörja" med ett "gammaldags" tätningsmedel ( http://www.seab.se/produkter/permatex/p ... ermatex-a/ ) som funnits i "alla tider" och är fortfarande överlägset i sådan här sammanhang. Det är inget nödvändigt, men det underlättar monteringen (är "kletigt") och det förhindrar fortsatt oxidation. Bli inte förskräckt om det inte hjälper med bytet. Jag har under åren varit med om alltför många gånger att det nya termostaten varit lika dålig som den gamla (även original Volvo), då är det "bara" att "bita ihop" och byta igen. Du ska använda en 92° termostat.
Lycka till, och köp gärna en rep. handbok (Haynes, Auto-Info eller liknande) och läs på lite så kan du göra service och lite underhåll själv på din bil.

Mvh
Lennart
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]