NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jesperwahl
Tjena,

Jag ska köpa min första bil och har mer eller mindre fastnat för V50. Hyfsad storlek och bra bränsleförbrukning är det som tilltalar mig.

Eftersom jag bor där jag bor och inte tar mig härifrån så behövs en bil inom mitt län och det som är mest attraktivt är den här på Blocket: http://www.blocket.se/jamtland/VOLVO_V5 ... w=1&last=1

Men nu till problemet, priset. Bilen kostar 75000 vilket definitivt är i överkant vad jag tycker den är värd. Dessutom ska den snart skattas och besiktigas plus att han vill behålla vinterdäcken. Utrustningspaketet är såklart ett plus men motiverar det priset?

Vad tycker ni hade varit ett rimligt pris på bilen?

Sen har jag läst mig till att äldre versioner av V50 har problem med rost kring bakluckan(vid handtaget) och ACn. Är det något mer jag ska kika efter?

Mvh,
Jesper
av JohnB
Jag tycker att den är aningens för dyr främst pga att det är i mitt tycke en av de sämre motorerna i bilen. Nämligen Fords 1.8l flexifuel. Trött och trist att köra samt med korta serviceintervaller. Leta en med Volvos egen femcylindriga motor istället med eller utan turbo om du vill ha en bensinmotor. Annars finns det ju trevliga dieslar också men baserat på egen erfarenhet skulle jag undvika 1.6/2.0d samt D2 och välja en av Volvos egna dieslar istället. Trevlig bil med god komfort och fina köregenskaper i övrigt.

Jag har ju haft en del problem med min C30 1.6d så mina åsikter kring den motorn är ju ganska färgade av mina egna upplevelser. När den fungerar går den fint och mycket bättre än vad man kan tro med sina 109hk men den är ganska törstig, 0,54 i snitt på 7000 mils blandad körning, så jag tycker man lika gärna kan ta en D5 istället om man vill ha diesel.

/John
av jesperwahl
Hur vet jag om det är en Volvos egna motorer?

Skulle det här vara ett bättre alternativ? http://www.blocket.se/jamtland/Volvo_V5 ... m?ca=3&w=1 Det är en två år äldre men har gått ungefär samma mil och är från firma(om det nu är någon tröst i den här branschen).

Finns det något annat alternativ för mig som vill ha en kombi och har en ungefärlig budget på 70? Jag är inte omöjlig på en V70 även om det känns i överkant storleksmässigt.

Mvh,
Jesper
av JohnB
Den har ju en i mitt tycke bättre motor och likvärdig utrustning. Däremot så hände det ju en del till facelift som kom MY08 så det får du läsa på vad skillnaderna är och avgöra om det är värt ett högre pris. En grej som kom med facelift var att aux in i mittarmstödet blev standard, måhända en småsak men något jag skulle sakna iaf. Det verkar vara dyra bilar i dina trakter... En kollega köpte en V50 T5 av en anställd på Careta i Timrå för ca 50k för några veckor sedan så det finns billigare om man letar lite och har lite tur.

Volvos egna motorer i V50 är 2,4 140&170 samt T5 och D5 om du vill ha diesel. På de nyare kan det finnas dieselfemmor med beteckningen D3 och D4 också men då är det en 2l motor med 150 eller 177hk som är lite klenare än den gamla d5. Andra vanliga fel är hjullager och att t-tec klädseln spricker. Satsa på en bil med skinnklädsel.

V50 är ju en mycket roligare bil att köra så behöver du inte utrymmet är den att föredra ur den synpunkten. Du får dessutom ta en rätt gammal V70 eller en som gått långt för att hamna inom din budget.

/John
av jesperwahl
Tjena,

Jag har kollat en del på faceliftgrejen och tror att den blåa för 75 inte är faceliftad trots att det är en -08. Kollade på bilderna på bland annat bakluckan och ser att volvoemblemet sitter ihop istället för utdraget. Sen verkar det ju att desto äldre V50 desto vanligare är det med elfel så en nyare årsmodell kanske är att föredra ändå, men ingen av dem är nog med facelift.
Användarvisningsbild
av Micce1980
jesperwahl skrev: Men nu till problemet, priset. Bilen kostar 75000 vilket definitivt är i överkant vad jag tycker den är värd. Dessutom ska den snart skattas och besiktigas plus att han vill behålla vinterdäcken. Utrustningspaketet är såklart ett plus men motiverar det priset?

Vad tycker ni hade varit ett rimligt pris på bilen?

Sen har jag läst mig till att äldre versioner av V50 har problem med rost kring bakluckan(vid handtaget) och ACn. Är det något mer jag ska kika efter?

Mvh,
Jesper
Tycker priset är helt rätt satt nu, den ska ner lite men det är en summum och det kostar mer än en kinetik mm. Att den snart ska skattas är ju så det är ibland, man får inte hela kakan alla gånger och hellre rätt bil och betala skatten snart än tvärtom. :) Generatorn är bytt vilket är bra då det är en svag punkt, fräscha däck och så vidare. Klart du ska kolla efter rost på bakluckan och hela bilen samt ac:n då kondensorn kan ge upp för den delen något annat vore väl konstigt och detta drabbar inte bara äldre versioner men antagligen V50:s som varit ute på vägarna mer.

Huruvida en 1.8 räcker för dig får du ut och prova. Att någon säger något annat vare sig på ena eller andra hållet spelar ingen roll så ut och bilda dig en uppfattning.

Kom ihåg att skaffa vinge sen med så får du med medlemskap i Volvo Aviation :mrgreen:
av Lövet
Finns det några andra bilar med samma utrustning och mil för mindre pengar? Om inte så är det knappast fel på priset.
Vinterdäck finns mängder begagnat och kostar några tusen på sin höjd. Ingen stor sak. Serviceintervall blir bara en fråga om du kör mer än 1500 mil/år. Annars finns ingen besparing mot andra motoralternativ eftersom bilen ändå måste in en gång per år. 2.4 140 och 170 har knappt sålts några alls efter facelift så det blir inte enkelt att hitta några. 140 har möjligtvis lite lägre ljudnivå och mer vibrationsfri men särskilt mycket fortare går den inte om man vet hur man använder en växelspak.
av jesperwahl
Tack alla för bra svar!

Jag kör inte mer än 1500 mil per år så 1.8F är kanske OK ändå, motorstyrkan räcker definitivt till för mina behov.

En sak jag tänkt på är att han skriver att årsskatten är ~2400 medan transportstyrelsen säger ~1000. Hur vet man vad som är rätt? Kan det vara så att miljöklassningen ändrats så att skatten blir högre efter en viss period?

Mvh,
Jesper
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]