Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chassis
Min bil har börjat gå ojämt vid "jämn" fart 80-100. Den rycker, gasar och släpper. Tycker även jag känner tvekan vid start och lätt gaspådrag, låg fart.
Inga felkoder (med min Biltema-skanner). Efter en massa googlande gissar jag att det är ETM-en (spjällhuset) som börjat leva sitt eget liv.

Så nu till min fråga:
Tänkte köpa beg ETM på Ebay. Behöver jag programmera om när jag flyttar ETMen från en bil till en annan.

Bil: 2000 V70N, lågtrycksturbo. (200 hk T3-motor)
ETM: 8644347

När jag Googlat har jag sett alla(?) svarsvarianter:
* Så länge man sätter in rätt ETM (turbo för turbo, sug för sug) behöver man ingen mjukvara http://blog.fcpeuro.com/2014/05/31/99-p ... 000-volvo/
* Ny mjukvara behövs alltid. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ra#p941956
* Har man en gång programmerat en ETM för en bil är det kört. Man kan inte programmera om den för en annan bil. (komer inte ihåg var jag läst detta)

Svårt att få bra svar...
Användarvisningsbild
av wissel
men men men, byta grejjer på gissningar verkar märkligt enligt mitt sätt att fundera.
Jag skulle ALDRIG lägga pengar på gissningar...men det är jag det :-(
Användarvisningsbild
av wissel
chassis skrev:Wissel, vari ligger gissningen menar du?
" Efter en massa googlande gissar jag att det är ETM-en (spjällhuset) som börjat leva sitt eget liv."
Precis som du skriver ovan ....
Kan ju vara LMM eller en hel drös olika orsaker......
vad är det som gör att du inte vill göra en riktig Felkodsavläsning med rätt grejer ?
Jag förstår det inte bara, så enkelt är det.
av chassis
OK wissel, du har rätt! Många gånger är det bra med felkodskanning med "rätt grejer" och jag kommer kanske att göra en sån innan jag faktiskt byter. Men...
Ända sen liten pojk har jag gillat att meka, analysera, felsöka. Som vuxen har jag jobbat med konstruktion/utveckling och pruduktkvalitet i bilindustrin i decennier. Som kanske framgår av mitt alias är mitt specialområdet dock inte drivlina.
Symptomen på denna bil är att den går ojämnt på farthållare runt 90 . Vid högre hastighet eller backe känns inte dessa ryckningar. Jag känner även tvekningar vid jämn, lungn acceleration från stillastående. Känner igen dessa symptom från min dotters förra bil, en my -01, som blev bra efter ETM-bytet. Allt detta säger mej att det är spjällberoende och alltså inte MAF eller O2-sensor. Att det skulle kunna vara en "hel drös olika orsaker" håller jag inte med om. Symptomen + att den har original-ETM med vit etikett gör att jag är beredd att byta ETM'en med eller utan ytterligare felkodsskanning. Vad har jag att förlora? Även om detta inte är felet, vilket jag sätter en slant på att det är, får jag en fem-hundring i rabatt (kostnad för skanning med "rätt grejer") på bytet som troligen ändå kommer att krävas inom nån framtid. Så om jag räknar lite sannolikhet på detta "gissar" jag att jag tjänar på ett ETM-byte.
Om du förstår detta eller inte är mer upp till dej. Vi är alla olika :wink:
Ha D!
av garinge
Jag säger som Kidde, ska du byta spjäll så snacka med Tommy på atech2, dom kan sina saker, samt du får ett
spjäll som passar Bolt on, inkl packning, sen bara köra, samma nummer och allt..

Samt mot vad Volvo tar så är 3695:- som hittat.. Bytet är inte överdrivet svårt heller :)

Jag Har ett renoverat atech2 spjäll på min gamla v70 2.4 och slängde nyligen på ett
renoverat på min ganska nyköpta 2,4t :)
Användarvisningsbild
av TommyP86
Volvo tar typ 1800 nuförtiden. Då får man dock ett magnetimarelli med släpkontakt och måste lämna bilen, men ändå. Har köpt 2 ggr av atech2, kanongrejer, och bra och snabb service.
av chassis
Hej TommyP86, Vad menar du med att "Volvo tar typ 1800 nuförtiden"?
Kollade med vår lokala Volvo"stealer" igår. De vill ha 6300:- för delen. Sedan tillkommer ev. montering + programmering.

Atech2 sitter på något sätt ihop med
https://ecu.de/volvo/drosselklappe/magn ... -1360.html
där de tar €180:- Det är möjligen inte så att det är Atech2 som tar 1800:-. Det matchar isåfall priset hos ecu.de bättre. Även ecu.de kanske kör med släpkontakt för sitt rel låga pris.
Läser man brittiska/amerikanska forum verkar det som om många lovordar XeMODeX i Canada. De är ISO certade och verkar jobba väldigt seriöst. Deras ETM rep är med kontaktfri TPS, rostfria spjällager mm. Jag har skrivit dit men ännu inget svar. De tar kanadensiska $439 (runt SEK3000) men om frakterna ingår eller inte vet jag inte förrän de svarat. Sedan tillkommer svensk moms (om man nu inte har nåt ärende över...)

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]