Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min D5:a har gått i nödläge med "motor service erfordras" meddelande i displayen .

Bilen växlar fint med lagom gaspådrag och växlar vid runt 2500varv, men om man trycker plattan i mattan eller trycker ner kickdownen står varvar den upp till över 3500 utan någon effekt ökning och växlar först när man släpper upp på pedalen.

Fått felkod på motor:
Laddtrycksreglering, Felaktigt flöde
intermitten^

Har andra felkoder på klimat, multifunktion osv men vet inte om dom har någon betydelse i det här fallet.

Kan tillägga att batteriet tog slut rätt fort under OBD sökningen på ca 10min
Det kommer tillbaka, Kollat under idag och märkte att det går olja genom vacumslangarna som går in i motorkuddarna.

Är det så att dom är oljefyllda i vanliga fall eller är det vakuum?
Trycks ut olja ur dom bägge två under motor nu iaf
Bild
<br>
Bild

Olja trycks ur motor kuddarna (bägge två under motorn)
Vad jag tycker det ser ut som så har det runnit via kåpa till intercoolern, Kan det sen då tas upp olja som trycks till turbon och täppa igen och vara orsaken till att det droppar från tryckröret.

Motorn tolkar det som laddtrycks fel då det är igenbommat och sätter motorn i nödläge?
Kuddarna är vakuumstyrda vad jag förstått. D5or svettas och det är vanligt med lite olja i ic och röret under. Har du kollat alla tryckslangar? Det du skulle kunna kolla är också när du står framför motorn så har du på mitten en grov slang i 90 böj. Skruva loss den. Ofta fyll med klet. Likaså övre slangen från ic som sitter fast i motorn. Brukar vara fylld med klegg.
Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]