Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
En 79:a. Ganska tidig gissar jag med tanke på regnr. MY80 har som GL frontspoiler, andra modellemblem och backspeglar. Samt, vilket väl är en osannolik fabriksoption på denna bil, andra knappar till elhissarna.

Det är sån kunskap som finns på forumet och ju dels är kul och nördig men också till nytta när man identifierar skumma fordon eller säljare som luras... /Per
Hej Perhall.

Du skriver att din XC70 D4 drog 1,53 l/m, såg att du också skrev att din A6 Allroad -16 Drar ca 0,75.

Är det likadan körning vid båda tillfällena så Volvon drar över 200% mot Audin trots att Audin har mycket fler hk och större motor?
Kör XC70 D5 AWD med automatlåda och Polestaroptimering sedan ett par månader och kör INTE snålt. Har inte snittat över 0,83 enligt färddatorn, ligger normalt på 0,75 och det på en helt ny bil.
av perhall
VolvoB20 skrev:Hej Perhall.

Du skriver att din XC70 D4 drog 1,53 l/m, såg att du också skrev att din A6 Allroad -16 Drar ca 0,75.

Är det likadan körning vid båda tillfällena så Volvon drar över 200% mot Audin trots att Audin har mycket fler hk och större motor?
Nej, det var vid sansad blandad körning (vilket jag har god erfarenhet av i de bilar som nämns i den tråden, det var väl den om D3 vs D4 automat).
Med sån körning som jag beskriver där skulle XC70 D4/D5 aut AWD dra ca 0,85...

Det märkliga är dock att den bil som denna tråd handlar om genomgående drar något mer än min manuella T4 (6,8 i EU-mix). Vad har XC70 D4 MY15 AWD aut? 5,9? Hoppas MY16 är snålare..

Hoppas jag var tydlig med att 1,53 var vid snabb motorvägskörning, jag fick den ju att dra under 0,8 på Gotland... vilket jag också skrev.
PH
av perhall
De ganska få gånger jag har kört XC70 AWD manuell har de varit betydligt snålare, och ungefär som Audin, möjligen marginellt törstigare.
Audin har större men modernare motor, varvar något mindre och har lägre luftmotstånd. Med DSG-lådan borde matchen mellan lådorna vara jämn. Så jag tror precis som B20 att boven i dramat är växellådan i XC70. B20:s MY12 har 5,3 i EU-mix manuell och 6,8 med automat (om jag inte minns fel) - det är ju en enorm överförbrukning med automat. Och fortfarande samma låda, även om den har optimerats för EU-mixen...
PH
Tack för svaret. D5an har ju ingen lätt uppgift, A6an är ju hal som en tvål i formen medans XC70 är kantig som en finlandsfärja och det märks i luftmotstånd.

Sen så har ju D5an en på tok för låg 6:a så det är ju inte konstigt att A6an går snålare.

Kör man dessutom aut så tillkommer än mer skillnad.

Det är därför jag är imponerad av hur snålt själva den "gamla" 5-cylindriga D5an gör jobbet även om allt runt omkring inte precis hjälper till.
av perhall
Jag håller med och det är inte stor skillnad om du skulle ha en D4 190 hk VEA i din bil med AWD. Den kanske skulle dra 5-8 % mindre. Volvo har ju också fått ned EU-mixen på manuella 5-cylindriga motorn till kring 4,5 i V70, inte mycket mer än VEA... synd också att Volvo slutat med 5-6-cyl motorer (/håller på att sluta). I tester av nya XC90 så kommer ju bilen bra till men har ett handikapp i och med att motorn är trögare, bullrigare och låter fulare än konkurrenternas sexcylindriga, utan att vara nämnvärt snålare...
PH
Ja XC90 är ju ultraslö mot Q7 om man går på standard dieselmotor-alternativen. Visst märks downsizingen av.
.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 19

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]