Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av gunne
Nu har jag mecklat lite mer och det verkar vara kopplingen som e kass. Det ser ut som om en av de tre bladfjädrarna (som håller ut mellandelen?) har gått av och kilat fast sig i plåten som är fast i axeln.

Så här ser det ut när man har ACn på och sedan slår av den. När den är på roterar mellandelen med och sen släpper den en stund efter man slår av.

Mellandelen (eller vad det nu heter) skramlar väldigt mycket. Det känns som att den sitter lite väl löst.

Jag försökte få loss kopplingen men det är lite knepigt utan avdragare. Även om man har en så känns det som att den inte får plats. Jag bände lite försiktigt mot plåten men den böjde sig ju bara.

Några tips på hur man får loss den?
av gunne
Tackar för den länken. Jag har googlat mig fram till flera liknande guider om hur man shimsar men min koppling ser inte riktigt likadan ut.

Så här ser min koppling ut.
2015-07-13 17.04.13 (Medium).jpg
2015-07-13 17.04.13 (Medium).jpg (114.56 KiB) Visad 507 gånger
Tre M6:or fick jag skruva i. Men först var jag tvungen att rensa ur gängorna med en gängtapp. Och på ett ställe satt den trasiga bladfjädern lite ivägen så det blev en hel del knixande.
2015-07-13 17.12.52 (Medium).jpg
2015-07-13 17.12.52 (Medium).jpg (64.7 KiB) Visad 501 gånger
När jag fick loss den ser det ut så här.
2015-07-13 17.50.45 (Medium).jpg
2015-07-13 17.50.45 (Medium).jpg (49.77 KiB) Visad 511 gånger
Två distansbrickor under hjulet och det är ett kilspår istället för splines.
2015-07-13 17.50.57 (Medium).jpg
2015-07-13 17.50.57 (Medium).jpg (57.93 KiB) Visad 505 gånger
Som man kan se så är alla tre fjädrar som förbinder den yttre plåten med mellandelen helt av. Dessa ska väl ändå vara hela kan man tro... Bladfjädrarnas syfte är att dämpa lite vid till- och frånslag eller? Edit: Eller det är ju fjädrarna som möjliggör att mellandelen kan röra sig och gå mot drivdelen såklart. :roll:

Så då är frågan om det går att få tag på denna del? Jag hittar ju hela kompressorer som reservdel men jag lyckas inte hitta bara den yttre kopplingshalvan.
av gunne
Kungsholmen Auto Center kunde ta hem den för 625 spänn. Kommer imorgon.

Den finns även på acdelar.se märkte jag: http://www.acdelar.se/ac_produkter.asp?artnr=44-1116

Det är ju oklart hur länge kompressorn stått stilla. Minst 3 år och antagligen snarare 5-10. Är det dumt att bara köra igång den och se om det funkar? Ett alternativ är ju att lämna in bilen till en AC-verkstad som fyller på köldmedium osv (950 spänn) innan man försöker.

Kompressorn går i alla fall runt mycket lättare nu när jag har snurrat den ett antal varv vid demonteringen av kopplingen.
av Gelis
Har du tur så funkar den, men efter så långt stillestånd så har nästan garanterat axeltätningen gett sig. Det är ganska vanligt att anläggningar som inte får gå kontinuerligt får det felet. Många stänger av AC:n under vintern vilket inte är nyttigt för axeltätningen och även andra rörliga delar i kompressorn.
Kompressor oljan "separerar" från gasen och det tar ett tag för oljan att komma runt igen när systemet dras igång efter ett långt uppehåll. Osmorda delar mår inte bra.
av gunne
Precis. Så frågan är om man ska försöka mjukstarta den på nåt sätt? Typ låta den gå några minuter första gången för att sedan öka eller nåt sånt.

Annars blir det väl till att köpa en begagnad kompressor kanske och därmed kasta pengarna för kopplingshalvan i sjön. Eller så skiter man i det helt då kostnaden för att ordna ACn kanske börjar närma sig en för stor del av bilen värde...
av gunne
Så, då var kopplingshalvan bytt och DEN delen funkar som den ska. Den passade som handen i handsken och jag lämnade kvar de två tunna brickorna innanför.

Nu slår kompressorn av och på och av. Den cyklar med ca 2 sekunder på och 5 sekunder av som man kan se i den här filmen:

Så det kan ju vara slut på köldsås helt enkelt. Och då kan det ju läcka någonstans.

http://stockholmautoservice.se/AC-servi ... kholm.html utför service av AC för 790 spänn inklusive påfyllning så det känns ju ganska prisvärt.

Dock tänkte jag kolla om det på något enkelt sätt går att leta efter läckor själv först? Om det är ett stort hål nånstans som man själv kan hitta så är det ju bortkastat att betala 790 spänn för att de ska hitta det. Jag har dock inte tillgång till vakuumpump...

Edit: Jag skruvade bort lågtryckssensorn och det kom ett litet pys. Trycker man in piggen så pyser det, så helt tomt är inte systemet i alla fall.

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]

Nu är 'länkarmen' bytt.. Men ställd[…]

Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]