Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
#986563
Jag bor i Tyskland, där debatten om nödvändiga oljebyten vs onödiga oljebyten börjat ta fart ordentligt. Ni som förstår tyska titta på detta klipp:



Jag är medveten om att jag startat ett ämne som kommer att utlösa en storm av åsikter, argument och kommentarer samt folk som kommer dragandes med Saabs oljesludge mm. Observera att debatten handlar om dagens fullsyntetiska oljor och inte oljor som fanns på marknaden för 10 år sedan eller tidigare.

Jag kommer själv att prova detta på min V70 som innehåller Mobil 1 Fuel Economy och endast byta filter i fortsättningen, så får vi se vad som händer.

Folk som har intressen i eller professionell anknytning till fordons- eller oljeindustrin ber jag inte kommentera i denna tråd. Svaren är kända sedan länge.

Nu hukar jag och inväntar stormen ...
av Yaniz
#986584
mattish skrev:Hoppas du monterar Volvo original oljefilter ;) :twisted: :lol: :roll:
Nix, kör alltid Mahle!
Användarvisningsbild
av ThomasT
#986585
Kan någon som kan tyska summera youtube filmen?

.
av BennyL
#986586
Vi gjorde ett experiment tillsammans med Audi för många år sedan.
En Audi 100 som gick som taxi, filter byttes varje 1000:e mil och olja justerades upp till rätt nivå.
Vid 25000 mil tog Audi in motorn och plockade isär den för analys. De fann inte att den hade några mer förslitningar än motsvarande annan lika motor som gått mer reguljära oljebyten enligt serviceplan.

Okej, detta är ett antal år sedan och motorerna har blivit känsligare men även oljorna har blivit bättre så...
Användarvisningsbild
av börne
#986592
Men det måste vara bättre med fräsch olja & ett oljebyte är ju nästan gratis med tanke på vad bilen kostar.

Förstår inte sånt här, visst miljöbiten då det såklart går åt mindre olja osv men är ingen miljöpartist så...
av Schmoyoho
#986595
börne skrev:Men det måste vara bättre med fräsch olja & ett oljebyte är ju nästan gratis med tanke på vad bilen kostar.

Förstår inte sånt här, visst miljöbiten då det såklart går åt mindre olja osv men är ingen miljöpartist så...
På en äldre bil så är ju oljebytet en lite dyrare utgiftspost på det årliga underhållet. Jämfört med typ tändstift och sånt, byts väl med typ samma intervall? Ca 1000-ish mil.
Användarvisningsbild
av börne
#986608
Schmoyoho skrev:
börne skrev:Men det måste vara bättre med fräsch olja & ett oljebyte är ju nästan gratis med tanke på vad bilen kostar.

Förstår inte sånt här, visst miljöbiten då det såklart går åt mindre olja osv men är ingen miljöpartist så...
På en äldre bil så är ju oljebytet en lite dyrare utgiftspost på det årliga underhållet. Jämfört med typ tändstift och sånt, byts väl med typ samma intervall? Ca 1000-ish mil.
Jo... sant, men på en gammal häck kanske man nöjer sig med en dunk Biltema eller liknande jämfört med Castrol, jag anser ju att byta ofta mot att köra länge är fan så mycket bättre. Har man inte råd med ett oljebyte ska man nog fundera på om man har råd att äga en bil över huvud taget, men alla gör som dom vill.

Tändstift går oftast 3000 - 6000 mil beroende på vanliga eller platinastift.
av Yaniz
#986610
BennyL's inlägg tidigare i tråden skall alltså avfärdas såsom irrelevant och oväsentligt utan vidare förklaring ... Det köper jag inte.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...