NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#981456
timebandit skrev:Gjorde bytet och nollade räknaren för filtret. Inget mer.
Jag köpte från Click Car Parts I England på eBay. Fanns typ inga 3e parts filter i Sverige när jag behövde byta(till vettiga priser iaf) å sökte därför utomlands. Har bara bra erfarenheter att köpa delar från England och Tyskland. Kontrollera noga artikelnummer så att du köper rätt. Finns olika utföranden tyvärr.
Okej det låter bra!
Funderar på att köpa detta från eBay, http://m.ebay.com/itm/VOLVO-C30-2-0-D42 ... 1236516716 .
#983014
Har nu fått hem ett nytt partikelfilter och ska byta efter helgen, så nu har jag några frågor.

Vart nollställer jag i VIDA?

Ska jag byta olja eller ej? VIDA säger det men vissa struntar i det. Hur mycket olja går det åt i sådana fall?

Är det något mer som är bra att göra i samband med bytet än att Ta loss filtret > Sätt dit det nya > Nollställa i VIDA. ?
#983031
envariabel skrev: Ska jag byta olja eller ej? VIDA säger det men vissa struntar i det. Hur mycket olja går det åt i sådana fall?

Är det något mer som är bra att göra i samband med bytet ?
Olja byter du bara om du gått över intervallet 1 år, eller 2000 mil. Åtgång runt 4 liter har jag för mig, brukar stå i serviceprotokollens kvitto.

När du ändå byter dpf så tycker jag att du även borde fylla på eolys så du vet att det finns vätska i den tanken. Skulle ju vara trist om dpf blir fullt efter nåt år och det visar sig bero på tom eolystank. Det kan ju ha fuskats tidigare med enbart nollställning av eolys.
#983208
dieselputte skrev:
envariabel skrev: Ska jag byta olja eller ej? VIDA säger det men vissa struntar i det. Hur mycket olja går det åt i sådana fall?

Är det något mer som är bra att göra i samband med bytet ?
Olja byter du bara om du gått över intervallet 1 år, eller 2000 mil. Åtgång runt 4 liter har jag för mig, brukar stå i serviceprotokollens kvitto.

När du ändå byter dpf så tycker jag att du även borde fylla på eolys så du vet att det finns vätska i den tanken. Skulle ju vara trist om dpf blir fullt efter nåt år och det visar sig bero på tom eolystank. Det kan ju ha fuskats tidigare med enbart nollställning av eolys.
Okej? Då ska jag fylla på med eolys.
#983231
envariabel skrev:
Okej? Då ska jag fylla på med eolys.
När man fyllt på måste man via Vida tala om för bilens styrsystem att det är fyllt, sen har jag för mig att man skall köra doseringspumpen nån gång. Finns säkert nån som kan exakt process, finns en del trådar som tar upp detta, sök på eolys , additiv.
#983967
Nu börjar jag bli orolig att det inte är dpf ändå..
Fick hem filtret igår och var på kvällen ut en sväng med datorn i bilen och skulle kika lite i vida. Då kommer ju inte de gamla felkoderna upp, utan ett par nya som inte hade med dpf alls att göra. Alla tidigare gånger har ju ECM-2453 och ECM-2452 kommit upp, men nu dök ECM-0002 och ECM-0089 upp .. Testade imorse igen och inga alls kom upp..
Vill ju inte ha köpt filtret i onödan..
#984166
Kollade lite mer i vida ikväll. Enligt vida så byttes filtret för 4000mil sedan, så det stämmer ju bra med kvittona jag har. Senaste regenereringen var för ca 30 mil sedan, vet inte hur ofta det ska ske?
Kollade även nivån på additivet, det var 15/15. Ska imorgon kolla gamla serviceprotokoll på om additivet har fyllts på den senaste tiden.
Har ägt bilen i nästan ett år och aldrig har snittförbrukningen legat utanför 0,60-0,63.

Så mina funderingar är, kan det vara så att additivet endast har blivit nollställt utan påfyllning, och nu när bilen vill bränna ut sotet så finns inget additiv och då avbryts regenereringen. Och därför "minskar" inte additivet i datorn.
Kanske är långsökt med det var en tanke som kom precis nu, för hur länge håller en femtondels additiv i vanliga fall?

Letar nämligen vad som säger emot/för att det ska vara dpf som är igensotat då jag börjar bli osäker ändå.. Alla tidigare jag läst om har fått upp att service erfordras och att bilen går i limp mode. Så är inte fallet för mig..
Fortfarande är det så när bilen har stått en dag eller längre så vill den knappt ta gas när jag ska i väg, det blir inte slö utan när jag gasar blir det nästan ett abrupt slut helt plötsligt. Jag har fått för mig att när motorn sedan blir varm släpper det och går som vanligt igen.
Hur skulle bilen bete sig om det handlar om att den tar han Tjuvluft i någon bränsleledning?
#984183
I min kunde jag inte nolla additivnivån innan påfyllning gjorts , då visade den 4/15 kvar. 15 ska räcka i 6000 mil eller mer så det lär ta ca 400-1000 mil innan den ens hoppar 1 steg. Tar pumpen så mycket tjuvluft att bilen går kasst så skulle den nog stannat låångt innan detta påverkade prestanda , lite bubblor i röret är ok. Har du kollat din EGR ? alla slangar till turbon samt styrventilen (den bruna) , byt plats på den till turbo och EGR då dessa är samma och se om bilen går bättre. Har du förresten bytt ditt bränslefilter , ett igensatt filter kan ge de felkoder du får...
#984188
Kolla spjällhuset ordentligt. Kan vara avstängningsspjället som fastnar och som släpper efter en stund så motorn plötsligt får mer luft och kan jobba som vanligt. Man testar dessa bäst med en vacumsug så man kan se att de öppnar som de ska med applicerat vacum och sedan släpper när man tar bort vacumet. Håll samtidigt emot vipporna lite så du känner om kuggen som öppnar/stänger inne i vacumklockorna verkligen funkar.

Jag lagade en bekants 2.0d där spjället till intercoolerbypassen inte stängde ordentligt. Spjällvippan kärvade ibland och kunde inte stänga. Kuggen var delvis nerslitna så spjället inte orkade stänga sig och därför vart regenereringen inte helt 100% med högre förbrukning mm som följd. Men bilen registrerade regenereringen så man såg senaste i VIDA men iom att den inte kom upp i temp som den skulle så vart den inte helt riktigt gjord. Den hade oxo drygt 1.5 liter extra olja i tråget som följd av många försök att bränna filtret.

Men efter lagning av spjället så funkar bilen igen. Han hade haft den inlämnad på volvo men de hade inte hittat felet. Spjällen sätter ingen felkod heller.
Speciellt inte om de funkar halvdant.
#984189
getsome skrev:I min kunde jag inte nolla additivnivån innan påfyllning gjorts , då visade den 4/15 kvar. 15 ska räcka i 6000 mil eller mer så det lär ta ca 400-1000 mil innan den ens hoppar 1 steg. Tar pumpen så mycket tjuvluft att bilen går kasst så skulle den nog stannat låångt innan detta påverkade prestanda , lite bubblor i röret är ok. Har du kollat din EGR ? alla slangar till turbon samt styrventilen (den bruna) , byt plats på den till turbo och EGR då dessa är samma och se om bilen går bättre. Har du förresten bytt ditt bränslefilter , ett igensatt filter kan ge de felkoder du får...

Ska kolla efter luft någon dag när jag låtit bilen stått ett tag, men bilen har aldrig varit svår at starta, om det handlar om Tjuvluft så borde den inte krångla att starta också?
Bränslefiltret är bytt för 400mil sedan.

Har inte kollar EGR eller alla slangar till turbo och styrventil, hur och vad kollar jag efter?
Finns det någon bild på vilka slangar jag skulle byta plats på? Om en är dålig, på vilket sätt skulle det bli bättre?
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]