NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uddevalla
Hej, Jag har problem med partikelfiltret. Jag satte dit ett partikelfilter från Skruvat för en tid sedan och fick fyllt additiv på Mekonomen. Idag står additiven på 14 av 15 på vida.

Problemet är att bilen går in i felsäkert läge lite då och då. (vartals- och effektbegräsning) Det lyser ingen motorlampa på instrumentbrädan och efter en minut eller så kommer kraften tillbaka igen.

Vida säger: 284 ECM 2A20 partikelfälla felaktig signal.

Det står att att kan vara slangarna till partikelfiltret som är förväxlade men det är olika dimensioner så det kan jag inte tro att jag gjort. Dessutom kommer felet och går… De andra förslaget i Vida är trasigt partikelfilter och det vill jag ju inte:)

Det går inte heller att köra förbränning av partikelfiltret i Vida. Det står bara att det inte går när man försöker.

Ideer någon?

V50 -06 1,6d

Mvh

Johannes
av timebandit
Är inte den felkoden för tryckgivaren till partikelfilter? Den har jag fått byta 2ggr redan.
av Uddevalla
Tack timebandit.

Jag har just skaffat Vida (kul:) så jag hittade ett värde på tryckgivaren när bilen står på tomgång och den står på 0. Ska kontrollera att det är öppet i slangarna men sedan är det väl bara att byta. Har också rengjort i kontaktstycket.

Var köpte man tryckgivaren? Finns den bara på Volvo eller finns den att beställa billigt någonstans?

Tack för hjälpen!
av Uddevalla
Hej Volvo-vänner,

Fortfarande trubbel...

Partikelfilter är ett elände!

Hur lätt ska det vara att blåsa i tryckgivarslangarna till partikelfiltret? I det rör som mäter "efter" filtret är det helt öppet men i röret "före" filtret är det helt stopp! Har försökt med en rengöringsvätska som legat i filtret över natten för att rengöra filtret och spolade rent med varmt vatten. Det kom allt lite sot men det går fortfarande inte att blåsa i ett av rören. Vill inte sätta tillbaka filtret såhär. Tankar någon? Vill inte köpa ett nytt filter igen...
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]