Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CupraR2011
Hej, är ny här. Har en V70 2,4 T -02 som inte farthållaren funkar på. Har inga felkoder.
Någon som har några tips?
Mvh Per.
Användarvisningsbild
av greeeken
CupraR2011 skrev:Hej, är ny här. Har en V70 2,4 T -02 som inte farthållaren funkar på. Har inga felkoder.
Mvh Per.
Hej.
inga felkoder?
Vad felsöker du med?
Användarvisningsbild
av Mabuse
CupraR2011 skrev:Har inga felkoder.
Kan det vara någon av switcharna i pedalstället som hängt sig? Jag har råkat ut för det på annat bilmärke än Volvo.
Jag vet inte om det sätts någon felkod om det händer.
av CupraR2011
Mabuse, Dum fråga kanske, var hittar man switcharna?
Arnold, Skall kolla säkringarna men allt annat funkar -då tycker jag att det inte är någon säkring. Men skall kolla.
Greeeken, vet ej vad det heter.
av mollan
Om det är en manuell växellåda på bilen så kan det vara givaren som sitter på kopplingspedalen, den ska ge signal för att slå av farthållaren om man trycker ner kopplingen, samma gäller bromspedalen.

Jag hade en icke fungerande farthållare på min tidigare v70 manuell och bytte då givaren på kopplingspedalen. Det var en mycket enkel operation, tror inte ens jag behövde nåt verktyg.

Min bil var visserligen en 99a men det är väl förmodligen samma lösning på din model, tror jag iallafall
Användarvisningsbild
av Mini_ice
mollan skrev:Om det är en manuell växellåda på bilen så kan det vara givaren som sitter på kopplingspedalen, den ska ge signal för att slå av farthållaren om man trycker ner kopplingen, samma gäller bromspedalen.

Jag hade en icke fungerande farthållare på min tidigare v70 manuell och bytte då givaren på kopplingspedalen. Det var en mycket enkel operation, tror inte ens jag behövde nåt verktyg.

Min bil var visserligen en 99a men det är väl förmodligen samma lösning på din model, tror jag iallafall

Låter som du ska börja där, givaren på kopplings pedalen har kulleder av plast som kan gå sönder, givaren i sig kan fungera därför du inte har felkoder, böj dig ner och kolla bakom kopplingspedalen så att den verkar sitta fast ordentligt..

Bromspedalen har ingen givare på själva pedalen utan denna sitter på broms servot...
av CupraR2011
Ok, tack för tipset om givaren på kopplingspedalen. Skall kolla imorgon.
Trycker man på "cruise"-knappen så tänds "Cruise" i displayen men thats it ;)
Tack Mollan!
Användarvisningsbild
av Mini_ice
CupraR2011 skrev:Ok, tack för tipset om givaren på kopplingspedalen. Skall kolla imorgon.
Trycker man på "cruise"-knappen så tänds "Cruise" i displayen men thats it ;)
Tack Mollan!
Exakt så hade jag när min givare hade lossnat så vi hoppas på ett enkelt fix!
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Aha, nu fann jag fler inlägg kring detta p&ar[…]

Är det samma om du håller dig till ladd[…]

Luktar avgaser i kupen

Hej Kan vara en eller flera spridares tätnin[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Bilen får sedan 6000 mil tillbaka 5W-30 C2/C[…]