Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Vilket ben? Är du 2.10 eller 1.50? Vänster fot får plats uppe till vänster om pedalstället, så man kan ha benet helt rakt. Extremt skönt på långkörning. På automat dock, på manuella är det säkert kopplingspedal där
Användarvisningsbild
av Perra83
Kan de vara så att det ligger en badboll under gaspedalen som gör att det blir jobbigt att framföra bilen?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Du har väl inte plånboken i bakfickan?

Visste väl att jag sett en guide på detta forum om detta.

"av apersson850 tis 31 jan 2012, 23:10

Sätt vänsterbenet på kopplingspedalen, fullt nedtryckt, eller på golvet om det är automat.
Justera dynan i längsled så knät är lite böjt.
Hissa dynan upp/ner så du får plats och kommer så högt du vill vara. Själv vill jag gärna kunna se under innerbackspegeln, fast det blir allt svårare i nyare bilar.
Justera vinkeln på dynan så du har lite lätt stöd under låret.
Justera vinkeln på ryggstödet så du sitter bra.
Sträck ut armen rakt fram, med axeln kvar i ryggstödet.
Justera ratten i längsled så handleden vilar ovanpå rattkransen. Går inte det justerar du ryggstödet tills det går.
Justera ratten i höjdled så du ser instrumenteringen.

Klart.

Min egen hemmasnickrade ergonomilektion. Ej sanktionerad av Volvo, men den passar mig."
Användarvisningsbild
av Anders E
Desmodue skrev:Kiropraktiker är mitt svar, helt seriöst.

Håller med, som ryggopererad så kan jag säga att det låter som en påverkan av
ischiasnerven när du sitter ner. Antingen av en disk i ryggen eller så kan du ha falsk
ischias dvs påverkan på ischiasnerven av en sätesmuskel.

Men en läkare kan nog iaf kolla upp detta.
av sandberg80
Tack för alla tips. Ska försöka mig på den där instruktionen.

Angående kiropraktor och läkare så kan det säkert vara en idé. Dock tycker jag att jag borde haft problemet i andra bilar eller andra sittställningar då. Det är B A R A i Volvo II bilar. Har haft en V70N Classic och där hade jag inga problem t ex.

Kan i övrigt säga att jag är 190 cm lång, 34 år gammal och väger 84 kilo. Inga tidigare problem med något knä / rygg eller liknande.
av sandberg80
Kan också tillägga att jag alltid brukar vara "slarvig" när jag sätter mig i en bil. Jag brukar kunna sitta hur som helst. Dvs olika höjd på ratt / stol, olika längd till gaspedal etc. Det spelar aldrig någon roll. Förutom i V70 II
av sandberg80
Nu kläcktes en idé som jag fick en känsla av när jag fick XC70n och det var att jag tyckte det var så kort från stolens främre kant ner till golvet. Fast den är upphöjd så mycket som möjligt. Mätte nu och fick ett maxavstånd på cirka 33-34 cm. På vår nuvarande andrabil , en Peugeot 208, var avståndet 36-39 cm. Dvs jag får då ett bättre stöd för benet som inte behöver hänga fritt i luften.
Får undersöka och testa mer imorgon. Problemet är att det tar åtminstone en halvtimmes körning innan jag känner något.
av valln
Micce1980 skrev:Du har väl inte plånboken i bakfickan?

Visste väl att jag sett en guide på detta forum om detta.

"av apersson850 tis 31 jan 2012, 23:10

Sätt vänsterbenet på kopplingspedalen, fullt nedtryckt, eller på golvet om det är automat.
Justera dynan i längsled så knät är lite böjt.
Hissa dynan upp/ner så du får plats och kommer så högt du vill vara. Själv vill jag gärna kunna se under innerbackspegeln, fast det blir allt svårare i nyare bilar.
Justera vinkeln på dynan så du har lite lätt stöd under låret.
Justera vinkeln på ryggstödet så du sitter bra.
Sträck ut armen rakt fram, med axeln kvar i ryggstödet.
Justera ratten i längsled så handleden vilar ovanpå rattkransen. Går inte det justerar du ryggstödet tills det går.
Justera ratten i höjdled så du ser instrumenteringen.

Klart.

Min egen hemmasnickrade ergonomilektion. Ej sanktionerad av Volvo, men den passar mig."
:D
Hur håller du ratten?
Blir det med raka armar, ej böjd armbåge?
av fdkelf
Jag kan ingenting om bilstolskomfort eller benkramp, men min spontana tanke är att problemet inte sitter i stolen eftersom du sitter bra i andra bilar. Vad kan tänkas skilja V70II åt från andra bilar? Tänker att det måste vara något runtomkring som orsakar att kroppen hamnar i en "knepig" vinkel.

Kan säkerhetsbältet klämma åt en nerv så högerbenet får kramp?

Hur brukar du hålla i ratten när du kör långt? Själv brukar jag lägga vänster armbåge på dörren och hålla i ratten och höger arm på mittkonsolen. Det har hänt att efter en längre stund i detta läge att jag har känt en svag domning i höger skinka, men efter att ha satt sig till rätta igen så försvinner det. Dock kör jag själv V50, men jag tror att jag lutar kroppstyngden på höger sida. Har Toyota Aygo en mittkonsol att vila sig mot överhuvudtaget?

Kan vinkeln till backspegeln i mitten orsaka små nackrörelser som kan ge kramp i benet?
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]