Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Hm, när jag tänker "vattenkraftverk" tänker jag på en rotor som snurrar när vattnet forsar, som är kopplad till generatorer. Men det verkar inte vara så dessa vattenkraftverk fungerar? Bild
Jo, men vattnet samlas i dammar för att få ut mer energi :)
Elhybrider är ju en lysande satsning för biltillverkarna. Utöver en avancerad förbränningsmotor med tillhörande drivlina så slänger man även in en komplicera elmotor med tillhörande avancerade batterier. Mängden felkällor blir ju i det närmaste oändlig då. Tänk vad pengar de kan tjäna när dessa skall servas och repareras :-O)
Elmotorer har betydligt färre rörliga komponenter och behöver mindre service och har mindre delar som kan gå sönder. Det finns bra mycket fördelar med en elbil, och med så pass mycket elektronik och programvara som finns i en fossilbil idag tror jag inte skillnaden på den fronten är speciellt stor.

Att all vattenkraft i Sverige skulle "läggas ner" kommer inte att ske. Som det är idag har vi en av världens renaste el, så i Sverige passar det väldigt bra med el-bilar för att minska utsläppet av fossila bränslen.
Jag försöker att ligga lågt i den här tråden för att inte "rasa ut" i otrevliga tillmälen och vulgäriteter. Det är ju så här att just denna Karin Svensson Smith (MP) har utmärkt sig tidigare i några snarlika frågor. Hon är inte "den skarpaste kniven i lådan". Långt därifrån. Hon borde vara stolt över den uppmärksamhet hon har fått här på forumet. Visserligen alla argument tvärtemot vad hon föreslår, men här har hon fått 44 svar (motsvar) och 826 "åhörare" har läst hennes citat. Sådana siffror får dom aldrig i Riksdagen. När någon säger något där så bemöts det oftast med en gäspning, så går man vidare till nästa fråga.

Jag tillhör, som ni kanske har sett, dom som kör på E85. Jag hade hellre sett ett konstruktivt förslag i den frågan i stället. Jag är rädd att samma Riksdagsgäspning kommer från ledamöterna om EU får höja skatten på E85 i höst. Senare i november blir det ett FN-miljömöte i Paris (tror jag?). Men det blir väl som alltid en stor kollektiv gäspning från alla närvarande beslutsfattare. Så har det blivit hittills.
gubbstrutt skrev:FETA SKOTTPENGAR PÅ ALLA MILJÖ PARTISTER :idea:
Kan du inte komma med något konstruktivt föreslår jag att du kniper igen. Just sånt där skit som får samtalsklimatet att haverera och hatet att flöda.
Jag röstar inte MP men de som gör det ska inte behöva läsa sån jävla smörja på ett relativt civiliserat forum.
Problemet med el-bilar är ju inte direkt hur dom drivs och hur framtida service ser ut för konsumenten, utan snarare dom enorma utsläppen som blir under tillverkningen av bilen, främst då batterierna som skickas 3 varv runt jorden innan dom ens är klara...
Jag läste någon undersökning för något år sedan där det konstaterades att utsläppen som blev av att bygga en(1) prius motsvarade typ 5år vanligt användande av en fossil-driven bil, och där var det produktionen av just batterierna som ställde till det.
Ja, nu är jag lite off i diskussionen. Men utvinningen av jordartsmetallerna som behövs på olika sätt i en hybridbil är extremt miljöförstörande. För några år sen, innan lehmanbrotherskraschen, var vegan-miljö-hippie-folkets värsta mardröm utvinningen av oljesand i bland annat kanada. Med all rätt, det var och är att förstöra stora landareraler för kortsiktiga vinster. När den sedan hamnade i skymundan och malpåse pga låga oljepriser var nästa grej kol. Efter det var det dags att avsky utvinningen av skifferolja genom frackning (vilket säkerligen också var och är med all rätt). Att jordartsmetallerna inte fått samma uppmärksamhet är helt otroligt, och förmodligen bara en tidsfråga.
Dessutom finns fyndigheterna till stor del i kina, som inte direkt står för någon grön skatteväxling :)
En del av just dessa jordartsmetaller hittades och identifierades i en gruva i Ytterby, utanför Waxholm (terbium, yttrium, ytterbium...). Skulle vara intressant att se hur det skulle utveckla sig om man tänkte sig en ordentlig utvinning där, i skärgårdsidyllen...

Hursom, jag är -liksom andra- lite störd av att MP-idéerna presenteras som fristående förslag utan verklighetsförankring; som om energiförbrukning vore ett nöje och inte en nödvändig del av livet i ett land med kallt klimat och att transporter blivit en del av "samhällsmaskineriet". Alltså det blir dumt att drämma till med nåt, utan att förklara hur man går vidare utan att lägga ned verksamheten.

Just vattenkraften har ju debatterats länge o väl, utbyggnadsförslag av någon älv brukade förr i världen leda till kravaller, men ännu längre tillbaka blev det mest jubel, pga teknikens framsteg och billigare energi. Att tro att vi kan lämna naturen orörd och ändå leva som vi gör är nog helt "far out" som man skulle säga i utlandet. Det går inte. Det gäller då att få samsyn i vilka skador man kan tänka sig acceptera. En av de "renaste" energikällorna (när den funkar) är väl kärnkraften, men den skull också kunna bli bättre om det inte vore forsknings- och utvecklingsförbud på området. Våra politker (alla sorter) behöver en högskoleexamen i verklighetslära, det tycks vara nåt som fattas dem alla.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.