Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Är det någon som sitter inne med mer ingående information angående de olika motorerna i 850 GLT?
Skiljer det nåt på kamaxlarna? Det sägs att de äldre ska vara "vassare".
Nåt annat som skiljer som påverkar karaktären?
Eller det är endast det variabla insuget som gör att dess karaktär skiljer!?

Effekten ska ju vara densamma, men det skiljer rätt mycket i karaktär.
Det är stor skillnad mellan våra egna bilar (-93/-96), och absolut skiljer det mot -92an jag hade tidigare.

Kanske inte relevant för alla, men för er som kommer ihåg från den gamla goda tiden med B18/20 så skulle jag vilja jämför min -96a med en A-kam medan -92an gick mer som om den hade D/R-kam ;)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det finns väldigt delade meningar om detta just det här med kammarna, frågan är vad som är det rätta!?
Jag misstänker att det faktiskt är så för karaktären är verkligen olika och jag tror inte vare sig styrsystem eller insuget är hela sanningen, men hittills har jag gått bet på att hitta exakta uppgifter.
av *pettson*
Kamaxlarna från 1992 skiljer sej helt ifrån resterande års kamaxlar. Det är högre lyft och vassare kamtider. Grenröret var helt eget. 170 hästars maskinen gav 185-189hk i flera tester. Nåt som var unikt eftersom motorer brukar ge mindre, inte mer pållar.
Kunderna klagade på den råa motorgången och den tydliga kicken som blir när insuget slår om.
93 och fram till 1994 har samma kamaxlar oavsett insugstyp, något snällare än 1992.
Där verkar både variabelt och icke variabelt turas om att finnas vad jag sett, jag vet inte om det är så att ett annat insug var en fältlösning eller om det levererades från fabrik, 1995 kom snällare kamaxlar ändå.
Så 92 års karaktär beror på kamaxlarna och insuget, även grenröret påverkar då det var av en annan typ. Det var ett 5-1 system med expansionskammare där kammaren senare ersattes med ett flexrör. Då 92års modell var en *miljöbil* så var röret ut ur katalysatorn något mindre i diameter än fortsättningen av avgassystemet. När flexgrenröret kom så ändrades rördiametern igen.

Dom kamaxlar som sålts om man kikar i Vadis verkar vara exakt samma rakt över. Men dom som jobbat med motorerna och mätt upp vid t.ex trimning av turbo, dom vet att det som levererades i motorerna inte är detsamma som erbjuds över disken.
Användarvisningsbild
av Hilmer
*pettson* skrev:Kamaxlarna från 1992 skiljer sej helt ifrån resterande års kamaxlar. Det är högre lyft och vassare kamtider. Grenröret var helt eget. 170 hästars maskinen gav 185-189hk i flera tester. Nåt som var unikt eftersom motorer brukar ge mindre, inte mer pållar.
Kunderna klagade på den råa motorgången och den tydliga kicken som blir när insuget slår om.
93 och fram till 1994 har samma kamaxlar oavsett insugstyp, något snällare än 1992.
Där verkar både variabelt och icke variabelt turas om att finnas vad jag sett, jag vet inte om det är så att ett annat insug var en fältlösning eller om det levererades från fabrik, 1995 kom snällare kamaxlar ändå.
Så 92 års karaktär beror på kamaxlarna och insuget, även grenröret påverkar då det var av en annan typ. Det var ett 5-1 system med expansionskammare där kammaren senare ersattes med ett flexrör. Då 92års modell var en *miljöbil* så var röret ut ur katalysatorn något mindre i diameter än fortsättningen av avgassystemet. När flexgrenröret kom så ändrades rördiametern igen.

Dom kamaxlar som sålts om man kikar i Vadis verkar vara exakt samma rakt över. Men dom som jobbat med motorerna och mätt upp vid t.ex trimning av turbo, dom vet att det som levererades i motorerna inte är detsamma som erbjuds över disken.
Tack! Mycket intressant fakta! :)
Då är det som ryktena säger trots allt, att det finns ett flertal olika kamaxlar över åren.
Jag har gått och grunnat ett tag på det här då jag tycker min -96 känns lite mesig jämfört med den gamle jag hade, trots att -96an gått 20k mindre.

Om man nu skulle få för sig att bygga om, dvs byta till -92ans kammar, variabelt insug och kanske t o m grenröret så borde det rent teoretiskt bli lite samma karaktär som de äldre hade!
Det kan ju tyckas vara ogjort arbete när det i princip inte ger nån effekt, men jag saknar karaktären!
Alla delar ligger på hyllan här hemma, man samlar ju på sig en del "skit" under åren... ;)
av *pettson*
Du kan tyvärr inte få insugsstyrningen att fungera i den nyare, om du nu inte ska slita ut hela vacumsystemet och motorns kablage samt återgå till dom gamla styrboxarna. För 92 hade ju en tändbox och en bränslebox. Nyare har en enda box.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Nä så avancerat var det ju inte tänkt att bli, om det blir av alls!
Kamaxlarna funderar jag dock på att flytta över, behöver ändå lyfta locket då detta läcker en aning!

Edit: Hur mäter man "lyftet" på nockarna?
Enligt det jag har hittat så ska GLT ligga på 8,45mm, men det är ju frågan vilken version av kam det är mätt på.
Det stämmer inte med det mått jag får fram heller, så antingen skiljer det en hel del eller så mäter jag fel...
Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]

Centrallåsmotorn baklucka

Kort svar är ja. Jag har reparerat motor en […]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Tackar! Är det i så fall navringar so[…]