NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

God kväll.

Jag har tänkt att försöka sätta dit ett extra 12V uttag fram i bilen så man kan ladda mobiltelefonen på ett smidigare sätt. Dvs slippa ha en kabel som är i vägen för radioknapparna och växelspaken.
Tänkte kolla om det finns plats på djupet att sätta en i facket som är bakom radiosargen. Där man kan lägga mynt, solglasögon osv. Försökte pilla upp facket men dessvärre måste man tydligen ta bort hela mittkonsollen för att få ut facket. Så för att spara mig lite tid å irritation så frågar jag er om någon av er vet att det får plats ett enda 12V uttag där på djupet eller om något kommer i vägen?
Har ni tips på andra bra placeringar?
Tänkte samtidigt passa på att frigöra det bakre uttaget från kameran och skarva in på det nya uttaget också.

Är det "bara" att klippa av stickproppen(ciggkontakten, hanen) eller vad den heter och koppla in + och - med kabelskor istället?

Bilen i fråga är en Volvo V50 2007 om det nu förekommer lite synbara förändringar på paneler osv.
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
Behöver man verkligen ta loss hela mittkonsollen för att få ut facket på pre facelift? På min är det bara att rycka så hoppar det loss, det kan sitta hårt men SKA gå att rycka loss. Utrymme under finns, jag har splittat min 12V i mittkonsollen och dragit kablar där, ska snart fortsätta projektet då jag tänkte dra vidare dashcam-kabeln till säkringsboxen på förarsidan.
grillchips skrev:Behöver man verkligen ta loss hela mittkonsollen för att få ut facket på pre facelift? På min är det bara att rycka så hoppar det loss, det kan sitta hårt men SKA gå att rycka loss. Utrymme under finns, jag har splittat min 12V i mittkonsollen och dragit kablar där, ska snart fortsätta projektet då jag tänkte dra vidare dashcam-kabeln till säkringsboxen på förarsidan.
Tog loss facket idag med mitt falsben men fick inte ur den då den tar emot den jäkla konsollen! Gick in i VIDA och tittade och där skriver dom att konsollen/radiosargen å det skall demonteras först. Men får väl göra ett försök till då helt enkelt :)

Jag vill nog egentligen också koppla min kamera direkt till säkringsboxen men är för feg för att pilla på den faktiskt :) Då kan jag hellre klippa kabeln/kontakten och fästa den i det nya 12V uttaget på undersidan. Har dragit kabeln lite osnyggt och vill passa på att rätta till det :)
Samt får man en bättre anslutning för mobilen osv och slippa ha en sladd i vägen för växelspaken.

Vet du om det "bara" är att klippa av ciggkontakten och dela på kablarna och koppla in med tex kabelskor? Jag antar det men har aldrig klippt av och kollat på en sådan kabel.
Blir nog en sådan här: http://www.kjell.com/sortiment/el/bilti ... 1mm-p39008
Vill helst ha en med en kontramutter men hittar ingen i en vanlig affär och orkar nog inte vänta på att beställa på nätet :)
Åhfasen. Om jag får tid över så kan jag försöka filma hur det funkar på min, men det kanske skiljer sig trots allt, konsolerna är ju lite annorlunda i utförandet.

Men för att komma åt ordentligt vid 12V-uttaget så är det vettigt att demontera en bit iallafall, kabeln är ganska stum och går inte att dra ut många centimeter alls. Jag klippte inte min då jag enkelt vill kunna återställa, så jag tog kabelskor och satte på dubbla anslutningar till dessa så att originalmatningen till pluggen går på ena och förlängningssladden går till en 2x12V där dashcamen är monterad.
grillchips skrev:Åhfasen. Om jag får tid över så kan jag försöka filma hur det funkar på min, men det kanske skiljer sig trots allt, konsolerna är ju lite annorlunda i utförandet.

Men för att komma åt ordentligt vid 12V-uttaget så är det vettigt att demontera en bit iallafall, kabeln är ganska stum och går inte att dra ut många centimeter alls. Jag klippte inte min då jag enkelt vill kunna återställa, så jag tog kabelskor och satte på dubbla anslutningar till dessa så att originalmatningen till pluggen går på ena och förlängningssladden går till en 2x12V där dashcamen är monterad.
Det får du gärna göra. Kan "kanske" gå att tvinga loss/ut den men vill inte att det skall spricka å gå sönder.
Den främre 12V konsollen är lätt att lossa på och inga problem att dra ut så man lätt kan koppla ur uttaget och byta kabelskor. Det är den enkla biten. Resten är visserligen också hyfsat enkel men det är ändå en del jobb att ta loss den jäkla konsollen stereon sitter på, får jämt slita så förbannat för att få loss den där ramen runt som man pillar loss i cdskivsmynningen typ. Men måste jag så måste jag väl.
P210 skrev:Här är en bild på ett uttag monterat i facket på en -08;
Bild
från den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=22696
Ungefär så ja ... :)
Vart har du köpt det 12V uttaget då? :)
Ser ut att skilja sig lite granna i inredningen trots allt. Men lite svårt att se hur mycket. Det är väl fan också att man alltid skall ha en modell som skall vara krånglig!!! :D

Edit: Missade länken... Då blir det svårt för dig att svara på den där frågan, hehe... Nåja :)
P210 skrev:Kan svara ändå - det ser ut som ett volvo original, har plockat några sådana på skroten.
Kan du svara på nästa fråga då tro? :) :)
Är dom typ limmade eller är det kontramutter på baksidan på dom eller vad? :)
Kanske inget fel på kjell's uttag men...... :)
Här är ett jag hade liggandes, kommer för mittkonsolen på en S40N, har någon plastclipshylsa, Volvo art nr 30669836
Bild

Kanske finns fler Volvomodeller, tex det som kan monteras i skuffen, annars tror jag att ett med mutter på baksidan är lättare att fästa, här ett "vattentätt" som ser lite robustare ut.
Bild
Renovering framvagn Volvo 240

Drog du åt bärarmarna med bilen upphiss[…]

Airbag

Jag har en S60 T 01a, som jag har fått prob[…]

Tyvärr lär ditt problem återkomma,[…]

Enligt Vparts så ska dessa få plats, […]