Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
black skrev:
matand12 skrev:Orkar du stegvis beskriva hur du gjorde?
som sagt, jag tyckte att det var ganska enkelt..... fick på volvo monteringsanvisningar (kunde inte hitta nåt på nätet) å sen gjorde jag som det stog i anvinsnigar.... det jobbigaste var nog att dra ledningsmattan från skärmen och stereon ner till säkringsdusan i kofferten

det går inte att koppla kablarna fel eller nåt sånt...för alla kontakter är unika och kan kopplas bara rätt
ladda ner monteringsanvisningar på http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/search.asp så står det exakt hur du ska göra .... det är inte mycket som skilljer mellan CD och DVD varijanten när det gäller eftermontering
En fråga bara.
Skärmen åker ju upp o ner, är det nån speciell anordnign till detta?
Användarvisningsbild
av CarMan
black skrev:visst....grejerna är ju begagnade (och ca 7 år gamla)......hade RTI:n suttit i bilen från början då hade jag säkert fått betalla för bilen 5-6000 mer....nu är den ju fullutrustad bortsett från taklucka och xenonljus........sedan vet inte jag direkt vad skillnaden är mellan den DVD baserade och den som jag har.....det är vel att man kan ha hela Europa på en dvd skiva......fast jag behöver 6 cd skivor för europa i den cd-baserade.....
det finns säker mer finneser men jag vet inte om det är så märkvärdigt....
jag tyckte att 6000 var relativt billigt....(nya grejer gick på ca 19000 för grejer + ca 10 000 för montering och mjkukvarouppdatering på Volvo) de hade en till varijant som heter turn by turn som kostar typ 16000.....men var mycket sämre då skärmen visar bara pilar...inte kartor
jag tycker det inte är nått att tjafsa om ifal man har DVD eller CD-rom baserad RTI. det går ju inte montara annat än CD-rom i din bil !
skilnaden är storleken på skärmen & att menysystemet är lite anorlunda. själva kartorna är lika om man köper kartor av samma utgåva
Användarvisningsbild
av black
CarMan skrev:
black skrev:visst....grejerna är ju begagnade (och ca 7 år gamla)......hade RTI:n suttit i bilen från början då hade jag säkert fått betalla för bilen 5-6000 mer....nu är den ju fullutrustad bortsett från taklucka och xenonljus........sedan vet inte jag direkt vad skillnaden är mellan den DVD baserade och den som jag har.....det är vel att man kan ha hela Europa på en dvd skiva......fast jag behöver 6 cd skivor för europa i den cd-baserade.....
det finns säker mer finneser men jag vet inte om det är så märkvärdigt....
jag tyckte att 6000 var relativt billigt....(nya grejer gick på ca 19000 för grejer + ca 10 000 för montering och mjkukvarouppdatering på Volvo) de hade en till varijant som heter turn by turn som kostar typ 16000.....men var mycket sämre då skärmen visar bara pilar...inte kartor
jag tycker det inte är nått att tjafsa om ifal man har DVD eller CD-rom baserad RTI. det går ju inte montara annat än CD-rom i din bil !
skilnaden är storleken på skärmen & att menysystemet är lite anorlunda. själva kartorna är lika om man köper kartor av samma utgåva
det vet jag....dvd versionen kom inte förran 2002....så i min bil å alla andra volvo (S60, V70,S80, V70XC) som är tillverkade fr.o.m. 1999 t.o.m.2001 så är det den cd baserade RTI:n som gäller.
tror också att rti.n som suttit i en v70 passar även till s80/s60 och tvärtom....men då måste man byta "högtalar galler" på instrumentbredan ...för att det är inte samma i s80 som i v70/s60
av T5R
CarMan skrev:
Ehh varför går de inte att eftermontera DVD versionen, den finns till MY2002 och mej veterligen är det inga skillnader på vare sej el systemet eller CAN systemet mellan dessa MY
av Frigge
T5R skrev:
CarMan skrev:
Ehh varför går de inte att eftermontera DVD versionen, den finns till MY2002 och mej veterligen är det inga skillnader på vare sej el systemet eller CAN systemet mellan dessa MY

DVD:n är inte bakåt kompatibel som hårdvara/Mjukvara i en äldre bil.
Det finns ingen applikation DVD till en bil som inte har den specen från fabrik.
av T5R
Jahapp ok tack infon!
av T5R
Applikation artnr är samma till 2001 och 2002 2003.....
av CANBus
Och dessutom fungerar det alldeles utmärkt att ha DVD versionen i en äldre bil.
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]