NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
#609173
Innan jul när jag just kommit hem från mitt utladsarbete startade jag bilen som frugan normalt använder. Hör ett ganska kraftigt tjut när jag gasar. Lokaliserar detta till generatorn, mätte då laddspänning vilken låg över 14 V. Åkte c 20 km till stan och det kraftiga tjutet ersattes av ett svagt vinande för att sen helt försvinna. Sen har det svagt vinande ljudet kommit lite till och från. Batteriet underhållnings laddas varje natt av en CTEK laddare.
Idag efter en automattvätt så kom det kraftiga tjutet tillbaka vid start och ett par minuter senare får jag larm "El System fel" samt röd batteri symbol. Stängde av och startade varvid larmet kommer först efter ett par minuter.

Vad tror ni? Generatorn som packat, eller nåt med batteriet? Nu ligger spänningen på 11,6 V och det händer inget när man gasar, så jag misstänker generatorn. Bilen = V50 2.0D-06 8500mil
Användarvisningsbild
av hollan
#609253
japp du får nog räkna med ett generator byte
2,0d tidiga har haft en del problem med generatorerna dom har ersatts med en förbättrad version
av dieselputte
#609265
Ja det lutar nog åt det (har hitta några andra liknande trådar, dock utan nåt svar på vad som var fel...), ska ringa meken på Volvo imorgon. Skumt att felet verkar komma smygande, kanske batteriet är lite kasst också? Har dock inga problem att köra dieselvärmaren längre perioder, så det borde vara ok.
Användarvisningsbild
av hollan
#609411
nja kom det smygande? den tände ju varningslampan har den gjort det innan med?
skall du ha en begagnad så skall den vara från en nyare tänk även på att mjukvara skall laddas för annars stöter bilen bort generatorn
den nyare är på 20ah mer än den gammla sorten
såg att din bil bara snurrat 8500mil då kan du ta det på försäkringen lindrar lite i utgifterna
av dieselputte
#609446
Det jag menar med smygande är nog mer att jag kopplar det tjutande och vinande ljudet (Under drygt en månad) till felet och att det till slut gav ett larm.

Har talat med mek och han vill göra felsökning först då han inte vill ta hem en generator i onödan. Kollade med Folksam och det kostar 2000 i självrisk. De såg dock inte att det varit många skador med generator byten.

Läste i en annan tråd att man går upp från 120A till 150A . Meken var inte säker, men trodde dock att detta gäller bilar med Start/Stop funktion. Hur som helst skall jag kräva att få den kraftigare om möjligt , men den kanske redan är standard?

Nån som vet varför det tar ett par minuter innan larmet kommer? I äldre bilar kommer det ju direkt om ström går från batteriet under drift.
av dieselputte
#612424
Så det var generatorn som fick bytas, men allt slutar inte med det. Min fru hämtade nyckeln hos Volvo idag, sätter sig i bilen och skall starta varvid "Styrfel service erfodras" dyker upp och det är helt tyst bara nåt klick som hörs..... fann en tråd om detta och det kanske är rattlåset som spökar. Kommer att föra ett jävla liv om detta på måndag, man lämnar in bilen och får igen den med ett annat fel. :evil:
Användarvisningsbild
av Orfeous
#975243
dieselputte skrev:Så det var generatorn som fick bytas, men allt slutar inte med det. Min fru hämtade nyckeln hos Volvo idag, sätter sig i bilen och skall starta varvid "Styrfel service erfodras" dyker upp och det är helt tyst bara nåt klick som hörs..... fann en tråd om detta och det kanske är rattlåset som spökar. Kommer att föra ett jävla liv om detta på måndag, man lämnar in bilen och får igen den med ett annat fel. :evil:
Gammal tråd nu men hur har det gått?
Haft samma lika symptom o problem själv dock utan några felmeddelanden eller lampor. Endast oljud vid generatorn :)

Byttes på volvo från 120A till 150A
bilen blev som ny efter det. Dock hade mitt batteri gjort sitt så fick köpa ett nytt.
av dieselputte
#975352
Orfeous skrev:
dieselputte skrev:Så det var generatorn som fick bytas, men allt slutar inte med det. Min fru hämtade nyckeln hos Volvo idag, sätter sig i bilen och skall starta varvid "Styrfel service erfodras" dyker upp och det är helt tyst bara nåt klick som hörs..... fann en tråd om detta och det kanske är rattlåset som spökar. Kommer att föra ett jävla liv om detta på måndag, man lämnar in bilen och får igen den med ett annat fel. :evil:
Gammal tråd nu men hur har det gått?
Haft samma lika symptom o problem själv dock utan några felmeddelanden eller lampor. Endast oljud vid generatorn :)

Byttes på volvo från 120A till 150A
bilen blev som ny efter det. Dock hade mitt batteri gjort sitt så fick köpa ett nytt.
Var Volvo verkstaden som glömt att ladda batteriet och det var ju rätt urladdat då jag körde några mil från det att jag fick larmet om el-fel. De tog in bilen och laddade batteriet, sedan dess har har det funkat normalt + ytterligare ett batteribyte.

Nu har jag ibland ett lätt vinande ljud när jag vrider ratten åt vänster, helt tyst när man vrider åt höger. Så, kanske styrservon är på väg att ge upp :(
Användarvisningsbild
av Orfeous
#975369
Finns nån till tråd jag läst om där folk haft problemet du beskriver.

Fått nyta styrservopumpen på min eftersom den dödade generatorn o batteriet. Köpte ett begat o monterade själv. Busenkelt.
Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]

Är den xenonkonverterad med kina-dynga? Dett[…]