...

Moderator: Moderatorer

DonNicce skrev: Mitt problem är att jag ofta kör på Råsundavägen och ansluter E4:an vid Solnaavfarten. För att komma ut på E4, eller ner i Norra Länken, måste jag byta fil ut till E4-filerna. Problemet är att rätt många tutar ilsket eller skyndar att stänga igen de få luckor som finns och tvingar ned trafikanter in i city istället.

Jag förstår inte vad dessa självpåtagna trafikpoliser vill att man ska göra - ska jag ställa mig i köerna norrut och vända uppe vid Kista? Varför mobbas trafikanter som kommer från Solna? Lite mer ödmjukhet i trafiken hade inte skadat.
Precis efter man kört förbi Solnapåfarten ser jag oftast till att lämna lucka så att de som ska in i vänsterfilerna från påfarten kan komma över utan att stå stilla i mitt och högerfil. Om de som kommer därifrån däremot inte gör minsta ansträngning till att försöka lägga sig i rätt fil för fortsatt färd på Essingeleden blir jag ibland lite irriterad.. Men mest är det de som tar högerspåret hela vägen från Järva krog och sen ska trycka sig in de sista 10 metrarna innan det blir heldraget som irriterar mig. De gör så att trafikstockningen blir ännu värre då inbromsningar snabbt färdas bakåt och amplifieras.

Jag brukar inte ha problem när jag ska på från Solna.. kanske för att jag rätt snabbt gör mina två filbyten för att komma in i rätt fil?
joel80 skrev:
Kan man inte få dispens för uppfinningsrikedom? :D
Jodå det får du. Jag har gjort så också. Men i en annan film, som inte du lagt upp, var det en sekvens från Södra Länken där en bil inte lade sig i "rätt" fil utan susade på till vänster om kön för att byta fil längre fram. Där försvarade jag bilisten men fick ganska mycket mothugg, bland annat av dig. :cry:
Där i tunneln är det ju rätt farligt.. (om vi tänker på samma ställe nu...) kommer man inte in i högerfilen då spärrar man vägen i den fil som går rakt fram i tunneln och har man otur sitter en lastbilschaffis och halvsover lite. Eller så blir det inbromsningar och onödig kö i ytterligare en fil...
Inte för att någon frågade, men vid ett tillfälle i klippet filmar du en SÄPO-bil ganska närgående :shock: Tyvärr ser man inte så mycket i bilen men ändå en kul grej, man undrar ju vad de håller på med på dagarna liksom. (slog upp reg.nr men för den intresserade så var det fälgarna som avslöjade den).
Haha.. Nu måste du väl nästan säga var i filmen..

Jag körde förresten förbi polishuset i Gävle idag... Står vid rödljuset och bakom mig kommer en bil med ett trasigt framlyse som lägger sig i filen bredvid för att svänga. Kollar in och ser polisradio två killar som utstrålar "polis".. Funderade ett tag på att försöka påkalla uppmärksamhet och säga åt dem att inte köra omkring olagligt.. men jag blev räddad av att det blev grönt. ;)
*host* vad är det den där skylten till höger på översta bilden betyder nu igen? :wink: :roll:
Hade du hållit hastighetsbegränsningen så hade de hunnit över utan problem (även om de nu hade företräde så de inte på något sätt hade behövt springa ur spår) :lol:

Bild

Bild
Haha.. du ska då alltid förstöra.. Jag hade faktiskt inte koll på att det var gågata redan därifrån! Trodde det bara var den del som är upphöjd som tanterna gick på. :D
Och även om jag nu då körde i 25km/h så tyckte jag att dom segade sig över lite väl. :D
joel80 skrev: ... så att trafikstockningen blir ännu värre då inbromsningar snabbt färdas bakåt och amplifieras.

Jag brukar inte ha problem när jag ska på från Solna.. kanske för att jag rätt snabbt gör mina två filbyten för att komma in i rätt fil?
Håller med, man strävar alltid efter att göra ett så "rullande" filbyte som möjligt utan att riskera att bakomvarande tvingas tända sina bromsljus. Plus att alla luckor framför lastbilar är fridlysta. De behöver sina avstånd.

Jodå, 99/100 kommer man rätt.
Intressant nog är det relativt stor skillnad beroende vilken bil man kör. Hade en Skoda ett tag och då var det sällan några problem att byta fil. Nu kör jag Audi och får nu ett helt annat bemötande. :D
grillchips skrev:
DonNicce skrev: Nu kör jag Audi och får nu ett helt annat bemötande. :D
Du lade väl till tillvalet blinkers? :wink:
Haha, jag köpte en begagnad Audi så jag har låtit eftermontera blinkers både fram och bak. 8)

Dock har jag inte bytt vindruta än. Alltså har jag kvar den felslipade rutan med brytningsfel. Ni vet, den som gör att man kör med betydligt kortare avstånd till bilen framför än vad man tror ... :wink:
  • 1
  • 235
  • 236
  • 237
  • 238
  • 239
  • 356

Två veckor är ju ingen big deal.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]