Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Självklart har upphängningarna förändrats genom åren men faktum kvarstår att smörj av bussningar och leder förlänger livet på många komponenter.
Precis som uppsmörnjing av bromsar vid däckbyte förlänger livet på bromssystemet samtidigt som du ser vilket skick de är i.
Lastbilar exempelvis som ska gå 100 000 tals mil har kvar smörjnipplar som fettas på vid service.
Men det är ju slit-och-släng tiden vi lever i, vad spelar det för roll om man får en styrled att leva 2000 mil till när en ny kostar 200kr på biltema?

// Waiz
4000 kr vill volvo ha för att byta bussningarna som redan är slut efter 5000 mil på min XC70

Med en vanlig injektiosspruta så är det relativt enkelt att trycka in smörjmedel där det behövs även om nipplar saknas. Skadade gummidamasker brukar också gå enkelt att vulka ihop.

Sen kan ju folk undra varför man har en sådan i verktygslådan.

Bild
VolvoB20 skrev:4000 kr vill volvo ha för att byta bussningarna som redan är slut efter 5000 mil på min XC70

Med en vanlig injektiosspruta så är det relativt enkelt att trycka in smörjmedel där det behövs även om nipplar saknas. Skadade gummidamasker brukar också gå enkelt att vulka ihop.

Sen kan ju folk undra varför man har en sådan i verktygslådan.

Bild

Det där såg ju skit smart ut :)
Har du hämtat en sån på apoteket?
Vad för fett kör du på bussningarna?

// Waiz
osla skrev:bönder brukar ha såna sprutor. perfekt att spruta in lite olja eller fett i lederna med
Jag har en sådan också..... Är dock inte bonde, men har en fru som är sjuksköterska.
Problemet med (och skillnaden mellan) smörjbara och inte smörjbara p-ändar och spindelleder är att icke smörjbara är täta. Gummit mellan dom rörliga delarna är alltså fäst med typ stålklämmor som inte alltid är lätta att plocka bort och sätta dit igen.Sticka hål i gummit med nålen ich spruta in olja eler tunnt fett är en lösning, men jag borrar och gängar ett hål i ovandelen (plåt, max 2mm) oftast M6 eller M5. Då får man in fettet på "rätt" ställe och trycker i nytt fett genom leden och "puttar undan" det gamla fettet. Dock får man vara försiktig så man inte trycker i för mycket, det gamla fettet komer ju inte ut som på den smörjbara typen. Alla gummibusssningar och allt annat under smörjs genom att jag har sprutat hela bilen med begangnad hydrauloja (linoljebaserad) några gånger under åren. Jag sprutade även min kära 745-a under förre ägarens tid (min svåger). Vad gäller kardanstången så smorde jag korsen på den när jag hade bort o isär den för att byta lager och gummifästet på mitten. På korsen sitter det pluggar man kan skruva bort och ersätta med smörjnippel. Där är det inga probem för det gamla fettet trycks ut så det ar bara att torka bort. Jag satte tillbaka pluggarna för man kommer ändå inte åt att smörja när stången är monterad.

Mvh
Lennart
Waizguy skrev:Självklart har upphängningarna förändrats genom åren men faktum kvarstår att smörj av bussningar och leder förlänger livet på många komponenter.
En av anledningarna till att man inte "kan" smörja nya bussningar osv som förr i tiden är helt enkelt för att dom skulle hålla "för länge" då, då skulle bilfirmorna gå back då färre reservdelar skulle säljas.
Det är ju reservdelarna dom lever på så att säga. Delarna som sitter på bilen vid köp är byggda för att hålla garantitiden ut, medans utbytesdelarna är byggda för att säcka ihopp efter sisådär 5k mil beroende på del, så man måste köpa nytt, och nytt igen, och nytt igen.....
Gummibussningar är meningslöst att smörja då de inte har någon glidyta innan de har gått sönder och då ändå ska bytas. Kanske de kan behandlas för att tåla väder vind och temperatur bättre men det bör i så fall göras då gummit är nytt och inte när det gnisslar.

En gånd borrade jag i smörjnipplar i ett par styrleder, det gick att eftersmörja men styrledskulan måste då tryckas in i kulskålen annars tryckte fettet upp kulan mot taket i kulskålen och inget fett kunde tränga ut vid damasken.
LarsBd skrev:Gummibussningar är meningslöst att smörja då de inte har någon glidyta innan de har gått sönder och då ändå ska bytas. Kanske de kan behandlas för att tåla väder vind och temperatur bättre men det bör i så fall göras då gummit är nytt och inte när det gnisslar.

En gånd borrade jag i smörjnipplar i ett par styrleder, det gick att eftersmörja men styrledskulan måste då tryckas in i kulskålen annars tryckte fettet upp kulan mot taket i kulskålen och inget fett kunde tränga ut vid damasken.
De yttre styrleder till volvo jag knackat isär har ett "splinesmönster" under damasken och lock på de jag knackat isär.
Nu finns det säkert lika många lösningar som det finns tillverkare så du har absolut inte fel.
Jag vet ett par stycken som borrat in nipplar i styrlederna och inte haft ett byte på många mil.
Gemensamt för dessa tre är att dom kört rally vilket verkar vara den enda gemensamma nämnaren.
Många som håller på med båtar och kör ner trailern i vattnet vid sjösättning borrar in nipplar som smörjer hjullager och trycker ut vattnet.

Mer smörjnipplar åt folket :D
sthlm skrev:
Mer smörjnipplar åt folket :D
Helt rätt. Håller med fullständigt
sthlm skrev:Många som håller på med båtar och kör ner trailern i vattnet vid sjösättning borrar in nipplar som smörjer hjullager och trycker ut vattnet.
Har funderat på att göra så, men jag har en 80 km boggitrailer så jag är rädd att lagren går varma på långturer om det är för mycket fett i. Finns dock en amerikansk lösning med en "fjädrade" fettkåpa som ska "ta upp" värmeskillnader i naven, såg den på en amerikansk hemsida för något år sedan.

Mvh
Lennart
Hörde idag av en kollega att han då och då smörjer eller "behandlar" gummit på damaskerna till drivknutarna med silikonbaserad smörja fråna tema, enligt honom har han aldrig problem med torrsprickor och liknande. Detta borde väl även kunna göras med gummibussningar också eller finns det en nackedel med denna behandling?

/// Waiz
Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]