Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HakanF skrev:/.../reglerna att man bara får koppla på vagn på bilen som ger totalvikt på ekipaget 3500kg ger en bil som väger 1400kg tillstånd att koppla på en kärra på tex 1500kg
Här är ett exempel en sådan bil:

Fabrikat: FORD DYB FOCUS
Typ: DYB
Fordonsår: 2014
Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kW: 110,0
Skattevikt, kg: 1330
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 1333
Totalvikt, kg: 1900
Ursprunglig totalvikt, kg: 1900
Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Max släpvikt kg, obromsad: 665
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1600
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2350
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3400
Max lastvikt, kg: 567

Att koppla en vagn på 1500 kg efter denna Focus är lagligt för en förare med endast B-kort som anses vara "otillräckligt" utbildad.
HakanF skrev: men en bil på 2400 bara får ha en kärra med totalvikt 1100kg.
T.ex. efter min egen V70II 2,5FT är det inte ok med 1500 kg husvagn på vanligt B-kort. Gränsen går redan vid 1240 kg på vanligt B-kort, betydligt mindre än vad Focusen ovan får dra. En vagn på 1500 kg efter V70:n på vanligt B-kort skulle resultera i olovlig körning, troligt körkortsingripande, hindrande av fortsatt färd samt dagsböter.
HakanF skrev:De verkar mer korkat än som borde vara lagligt för beslutsfattare
Jag är inte överraskad. Det mesta är tillåtet för dem. Många av beslutsfattarna har inte kunskaper i området de är tillsatta över. T.ex. har en viss infrastrukturminister inte ens körkort. Vet inte om man ska skratta eller gråta...

Om vi skulle byta upp oss till en husvagn på 1500 kg finns två alternativ om man endast har B-kort. Ta B96 eller byta bort V70:n mot en Focus som nästan är ett halvt ton lättare... Den anses av lagstiftaren vara en mera lämplig dragbil, för en "otillräckligt" utbildad förare, till en husvagn på 1500 kg än V70II. ??:-/
Det är t.o.m. tillåtet att dra en husvagn med 1600 kg totalvikt efter Focusen så länge som den inte väger mer än 1500 kg brutto (ej fullt lastad). ?:-/
Ni pratar om korkade lagatiftare.. Hur skulle erat system se ut då? Man behöver ha en gräns som omfattat det körkort man har, och en gräns som omfattat bilen man har. I nuläget har körkortet en begränsning på sammanlagd totalvikt.
Bilarna i sig har inte de ologiska viktspärrarna ni pratar om utan där följer maxvikten oftast bilen/motorns storlek.
Vill man köra tyngre totalvikt än 3500kg totalt har nu lagstiftarna löst det genom att man relativt enkelt kan uppgradera sitt körkort till B96. Då försvinner de problemen som uppstått genom att bilarna sen lagstiftningen med gräns på 3500kg tågvikt ökat i vikt så att man med B-kort oftast inte får utnyttja bilens maxdragvikt.

Att "tvinga" folk att utbilda sig lite för att få dra sin husvagn på 1600kg ser jag som positivt..

Det är ibland väldigt lätt att gnälla..
joel80 skrev:Om du menar relationen bilena tjänstevikt och släp så är den borttagen sen några år.
Låt oss säga så här: Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: gäller väl trots allt fortfarande, även för tomt släp?
Ja.. För det har som meningen säger koppling till körkortet. Med B-kort (och B96) räknar man på totalvikt vad gäller körkortsbehörigheten för släpvagnakörning.

Däremot är det så att om man uppfyller de kriterierna gällande totalvikt på körkortet så kan man använda en bil som har en lägre "max släpvagnsvikt" än vad du enligt "släpet maximala totalvikt vid körkorstbehörighet B" får ha. Men då får du bara lasta det till den gräns att bruttovikten (släpets tjänstevikt plus last) på släpet inte överstiger den gräns som bilen ha. Alltså bilens maximala släpvagnsvikt. I de fallen får man alltså koppla ett släp med tyngre totalvikt än vad bilen tillåter... Så länge man har koll på lastvikten.
joel80 skrev:Ni pratar om korkade lagatiftare..
Ordvalet står för andra. När de praktiska konsekvenserna av regelverket inte tjänar säkerheten är jag inte positivt inställd till de beslutsfattare som klamrar sig fast vid ett perspektiv likt en gammal häst med skygglappar.
joel80 skrev:Att "tvinga" folk att utbilda sig lite för att få dra sin husvagn på 1600kg ser jag som positivt..
Utbildning är aldrig fel. Men det skulle i så fall i första hand gälla de som vill dra en släpvagn på 1500 kg brutto efter en lätt Ford Focus och inte 1250 kg efter en rejäl dragbil som V70II (som exempel). Men man kan ju lika gärna påtvinga alla som vill dra släpvagn utbildning. Oavsett vikt. Det är också en lösning. Även om det är att gå lite väl långt så länge som dragbilen är rejäl och inte hela kapaciteten utnyttjas.
joel80 skrev:Det är ibland väldigt lätt att gnälla..
Ja, det är det. Det är mycket svårare att göra något åt ologiska regler i praktiken. Men att utbyta uppfattningar med andra är bara positivt anser jag. Då får man chans att se andras infallsvinklar.
Ordvalet "korkade" var inte mitt:
HakanF skrev:De verkar mer korkat än som borde vara lagligt för beslutsfattare
Håller med om att utbyta uppfattningar kan vara positivt.. Men jag skulle gärna se lite mer förståelse för att det är komplext att lahstifta och mer konkreta förslag på hur man skulle kunna förändra, utan att göra ett system som är svårtolkat eller som har konsekvenser som kan vara negativa för säkerheten. Ibland får man sätta generella regler som kanske inte är rättvisa rakt igenom för att det ska gå att få folk att förstå dem.
joel80 skrev: Men jag skulle gärna se lite mer förståelse för att det är komplext att lahstifta och mer konkreta förslag på hur man skulle kunna förändra, utan att göra ett system som är svårtolkat eller som har konsekvenser som kan vara negativa för säkerheten.
Dagens regler är negativa för säkerheten. Det har jag visat exempel på. Jag kräver mer än så av de som är beslutsfattare. Och jag har gett förslag också.
joel80 skrev:Ibland får man sätta generella regler som kanske inte är rättvisa rakt igenom för att det ska gå att få folk att förstå dem.
Man stirrar sig blind på tågvikten 3500 kg (sammanlagd bruttovikt) och släppte kravet på släpvagnens vikt i förhållande till dragbilens. Det var ju den låga tågvikten som blev problemet när bilarna av säkerhetsmässiga orsaker blev tyngre.

Vad gör man? Man införde krav B96 för att få framföra en högre tågvikt. Men de "otillräckligt" utbildade förarna får dra relativt sett tunga släp i förhållande till dragbilen, om en mindre bil väljs. Man skulle ju ha tillåtit högre tågvikt generellt och ha utbildningskrav på de fordonskombinationer där släpvagnens vikt utnyttjar en större del av dragbilens kapacitet.

Stabiliteten hänger mycket samman med inbördes viktförhållande, viktfördelning och hur nära de tekniska gränserna man ligger. Inte hur nära behörighetsgränsen för körkortet man ligger. Och tågvikten har inte så stor betydelse så länge som man talar om rimliga tal och biltillverkarens max angivna tågvikt följs med marginal. Och stora rejäla bilar har höga tillåtna tågvikter. Generellt kunde man tillåtit samma gräns som för B96 utan krav. Ett konkret förslag. Riktigt stora bilar får då ändå en begränsning. Men de som utnyttjar en stor del av kapaciteten (små bilar med relativt tungt släp) åläggs utbildningskrav.

Någonstans ska ju gränsen gå även i denna konstruktion men oavsett var man drar den blir det mera pedagogiskt. En rejäl bil där inte hela kapaciteten utnyttjas kräver inte samma utbildning som en liten bil som drar ett släp som utnyttjar hela bilens tekniska kapacitet. Förutsatt att biltillverkarens gränser är väl underbyggda.
Jag syftade på det faktum att du inte får köra ett släp med hög totalvikt, som du inte lastar mer än att du klarar
kärrans egenvikt+last inom b-kort gräns, om bilen och kärrans i vikt i papperna överstiger 3500kg fast den egentliga vikten på ekipaget understiger vikten med råge.

Men samma kärra får dras med tex en peugeot 106 fast utan last ;)

Som ovan
Notera att det inte är en tågvikt på 3500 kg som är gränsen för B-kort, det är en sammanlagd totalvikt på 3500 kg som är gränsen. Tågvikt är sammanlagd bruttovikt, inte sammanlagd totalvikt.

Att det alls är sammanlagd totalvikt som är gränsen för vad man får köra på ett visst körkort är förstås för att det ska vara lätt för Tusse Batong att avgöra om det är olovlig körning eller ej. Ingen våg behöver fram; det är bara att kolla registreringsnummerna och jämföra med körkortet. Sen blir det förstås lite knäppt när en liten bil får dra ett släp med högre totalvikt (bara det inte är för mycket lastat). På så sätt var ju den svenska regeln om att släpets totalvikt inte fick överstiga bilens tjänstevikt, den regel som nu är borttagen för att göra reglerna enklare, förnuftigare.

Ett annat regelverk skulle kunna vara att man aldrig får dra mer än 750 kg släp utan något extra körkort. Det skulle begränsa ännu mer, men kanske upplevas mer logiskt. Eller att släpets totalvikt inte får överstiga exempelvis 50% av bilens totalvikt utan extra körkort. Men med tanke på att massor med körkortsinnehavare uppenbarligen idag inte kan räkna med den tämligen elementära aritmetiska operationen minus, eftersom de uppenbarligen inte får ihop totalvikten på släpet som 3500-bilens totalvikt, är det förmodligen än mer äventyrligt att inbilla sig att de skulle kunna dividera med två och ta en totalvikt på 2400 kg för bilen och komma fram till en totalvikt på släpen på 1200 kg.
Håller men aperson850..

Men det skulle vart som i Norge

Med B Behörighet får du dra max 750 kg kärra ......
Övriga kärror kräver förarutbildning finns i 2 steg om jag inte har helt fel med någon gräns runt 2500-3000 kg
Behöver du dra så tungt är det mycket väl befogat med en riktig utbildning

Kan endast inte annat än undra hur man tänker i detta land med dagens släpvagnsregler
Frugan skall snart köra upp för B96 och skall enl bilskolan endast kunna manövrera + kunna göra säkerhetskontroll Säker skurning av last är inte ens något dom pratat om??? hur tänker man då

Hon har ju körkort så säkerhetskontrollen känns mindre relevant
man kan få ont i magen om man ser hur folk surrar sina laster när dom åker från div byggvaruhus eller liknande ställen

//Gooose
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Är det stål och gummi, eller vad rö[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]