Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jns99
Läste att RICA kommit ut med ett trim till nya D4 190hk. Trimmad skulle motorn ge 231hk och vridmomentet skulle öka från 400Nm till 470Nm. Låter intressant men håller automatlådan för 470Nm?
Användarvisningsbild
av crumpets
D5 plockar ju just 470 ur den lådan. Sedan känns det ju orimligt att den skulle ha lägre vridbegränsning än gamla lådan som väl tog 500Nm i sista årsmodellerna. Motorerna förskjuts ju neråt i varv och uppåt i vrid med varje år nu för ekonomins skull, jag har svårt att se hur de skulle rättfärdiga att sänka lådans vridtålighet med ny generation.
av Weak
Är det skillnad på Polestar och RICA trim/mappning ? Tänker då tex på motorgarantier osv?

Polestar har inget för nya D4 VEA motorn än vad jag vet?
Användarvisningsbild
av crumpets
Alla garantier ryker med RICA. Jag hade inte gjort det under tiden för nybilsgaranti av den anledningen. Efter det ryker egentligen maskinskadeförsäkringen men det är tydligen ett väldigt ovanligt problem att faktiskt få tjafs med försäkringsbolaget, DOCK så är det fullt möjligt för dem att neka dig den försäkringen då, om du har otur.
av Weak
Okej. Tack för informationen. Då väntar jag på Polestar mappningen om den kommer till d4 vea!
av RollTheDice
Polestars kommande optimering till D4 VEA.
200hk
440nm
0-100km/h Man/Aut 7,2/7,0 sec
Användarvisningsbild
av Perra83
Weak skrev:Okej. Tack för informationen. Då väntar jag på Polestar mappningen om den kommer till d4 vea!
Kör på RICA.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Perra83 skrev:
Weak skrev:Okej. Tack för informationen. Då väntar jag på Polestar mappningen om den kommer till d4 vea!
Kör på RICA.
går inte så bra för Rica med vea :)

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]