Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomRoyale
Behöver hjälp att räkna lite. Har köpt fälgar från en V70 som jag hängt på min S70. Dessa fälgar har ett lägre ET-mått på 43 mm mot S70s original på 49 mm. När jag hängde på dem så puttade navet på bilen bort den lilla navkapseln på fälgen. Om jag då handlar spacers på 5 mm för att bygga ut måttet får jag dit kapslarna utan att de tar emot. Samtidigt är jag ju närmare originalmåttet. Måste jag ändå köpa längre bultar eller kan jag använda de jag har?
Känns liksom inte läge att chansa på en sån detalj :D
av TobbeViktor
Jag antar att du menar tvärtom?
S70 original är ju ET43. Nyare V70 har ET49, vilket gör att fälgen hamnar längre in.

Jag har själv Cassiopeia på min , ET49. Har satt 5 mm spacers fram. Inga spacers bak.
Kolla bara så att däckkanten inte tar i fjåderskålen på fjäderbenet.
Har längre bultar både fram och bak.
Kolla de bultarna du har och hur djupt gängan drar i navet. Lägg på måttet för spacerplattan plus eventuell ökad godstjocklek på fälgen. Tror det skiljde ca 5 mm i godstjocklek mellan mina S70-perseus och Cassiopeia-fälgarna.
Har för mig att jag köpte 10 mm längre bultar fram, med spacers, samt 5 mm längre bak.

Jag köpte bultarna innan jag vågade köra med dem, då det inte var många mm gärna som drog i navet när jag kollade.
av TomRoyale
TobbeViktor skrev:Jag antar att du menar tvärtom?
S70 original är ju ET43. Nyare V70 har ET49, vilket gör att fälgen hamnar längre in.

Jag har själv Cassiopeia på min , ET49. Har satt 5 mm spacers fram. Inga spacers bak.
Kolla bara så att däckkanten inte tar i fjåderskålen på fjäderbenet.
Har längre bultar både fram och bak.
Kolla de bultarna du har och hur djupt gängan drar i navet. Lägg på måttet för spacerplattan plus eventuell ökad godstjocklek på fälgen. Tror det skiljde ca 5 mm i godstjocklek mellan mina S70-perseus och Cassiopeia-fälgarna.
Har för mig att jag köpte 10 mm längre bultar fram, med spacers, samt 5 mm längre bak.

Jag köpte bultarna innan jag vågade köra med dem, då det inte var många mm gärna som drog i navet när jag kollade.

Jo det stämmer, jag har kastat om siffrorna men det gör det samma. Var till den lokala Volvohandeln idag och skulle handla längre bult men se det gick inte. Jag har ju kollat alla möjliga mått men missat en sån liten petitess som att S70 har M12 bult och V70N har M14 bult enligt säljaren. Det får man absolut inte tumma på, då bulthålet i mina fälgar är större än mina bult. Så jag lämnade Volvohandeln utan bult men med rekommendation att köpa nya fälgar... :shock:

Blir så arg på mig själv! För M12-bult med större skalle finns inte enligt säljaren, och novis som jag är så är det bara följa det han säger...
av TomRoyale
image.jpg
image.jpg (28.85 KiB) Visad 5393 gånger
TobbeViktor skrev:Vad är det för fälgar du ska ha på? Namn?
Vet inte vad de heter men de ser ut som på bilden
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hmmm.... Det är ju så att fälgen centreras med hjälp av navet, så där spelar ju bultcirkeln ingen som helst roll - hjulet kommer alltid vara centrerat. Bultarna är mest till för att hålla fast hjulet mot navet, resten av fasthållningen är ren friktion(därför det är viktigt att anläggningsytorna är helt rena och plana), enkelt förklarat.

Bultskallarna på 85x70 är ju rätt stora, och om gängan på V70N bara är 2mm större så kommer fälgen fortfarande hållas på plats med orginalbultarna.
Det är ju jättemånga som åker runt på nyare fälgar på äldre modeller, och jag har då inte hört om någon som tappat hjulet pga. att "orginalbilen" har 2mm större gänga än 85x70.
Det viktiga är att centrum är samma storlek. Sätter man på fälgar med större centrum så är ju det ett bra recept för katastrof(det finns centrumringar att köpa för att få rätt centrum i dom fallen btw), och fälgar med för litet centrum passar inte öht., givetvis :P
av TomRoyale
Jag har ju mätt o kontrollerat fram och tillbaka, centrum är ju 65,1 på bilen och fälgen, bultcirkeln är 5/108. Skillde på ET-måttet, 49 på S70 mot 43 på fälgarna och som sagt då bulten/bulthålet som är M12 på S70 mot M14 på fälgen.
På Bilia sa de åt mig att ställa bilen tills jag bytt hjul med andra fälgar....
av TobbeViktor
Tror inte heller att det är någon fara. Tror bara Volvo blir rädda om de skulle rekommendera fel del till dig och det mot förmodan skulle hända något. Då är de rädda att du säger att Volvo sålt dig rätt del.

Har inte adressen nu (på jobbet), men kan länka till sidan jag köpte från, när jag kommer hem ikväll.

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Bagageluckan på min xc70 från 2008 vil[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]