NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av offe
Jag är bekväm av mig nu och hoppas på lite tips och råd. Jag behöver byta bil för att dra hästtransport. Jag har från hästforum hört att många drar med V50 och det funkar bra.

Nu har jag kört Kia ett par år,,,,kan INGET om Volvo. Jag tänker mig en V50 i prisklass max 120,000kr, så jag hoppas att hamna på en minst 2010.

Så...vad ska jag kolla efter. Vad bör vara gjort? Finns det kända fel osv...kamremsgrejer eller..??? Hjälp mig och överös en stressad hästtjej med sjuk häst, som behöver byta bil...

Tack
Användarvisningsbild
av Coolvette
Vi har sedan 1,5 år en -11 V50 med D3 och automatlåda.
Innan dess en -08 V50 med 1,8F och manuell växellåda.

Skillnaden är stor, med D3-diesel och automat är det en ren fröjd att dra husvagnen, tidigare var det närmast en plåga.

Mitt råd är att du tittar på en dieselmotor i första hand, skillnaden i råstyrka är stor.
Om du kan acceptera en automatlåda är det också mitt råd, det ger en väldigt behaglig körning med släp.

För och nackdelar med mina förslag kommer du snart att få reda på av forumkollegorna.
Användarvisningsbild
av svergie2
offe skrev:Jag är bekväm av mig nu och hoppas på lite tips och råd. Jag behöver byta bil för att dra hästtransport. Jag har från hästforum hört att många drar med V50 och det funkar bra.

Nu har jag kört Kia ett par år,,,,kan INGET om Volvo. Jag tänker mig en V50 i prisklass max 120,000kr, så jag hoppas att hamna på en minst 2010.

Så...vad ska jag kolla efter. Vad bör vara gjort? Finns det kända fel osv...kamremsgrejer eller..??? Hjälp mig och överös en stressad hästtjej med sjuk häst, som behöver byta bil...

Tack
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo v50 D5 http://www.blocket.se/vi/59260633.htm

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo V50 D4 automat R-design http://www.blocket.se/vi/59904657.htm

Om D4 och pengar räcker skulle jag valt den bilen då du får skinnklädsel, elstol och R-design :)
av Provocative77
svergie2 skrev:
offe skrev:Jag är bekväm av mig nu och hoppas på lite tips och råd. Jag behöver byta bil för att dra hästtransport. Jag har från hästforum hört att många drar med V50 och det funkar bra.

Tack
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo v50 D5 http://www.blocket.se/vi/59260633.htm

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo V50 D4 automat R-design http://www.blocket.se/vi/59904657.htm

Om D4 och pengar räcker skulle jag valt den bilen då du får skinnklädsel, elstol och R-design :)
R-design till en person som ska släpa på en häst? Det skulle inte jag rekomendera. Man får betala extra för R-design och min erfarenhet av häst är att dessa bilar slits hårt. Dumt då att betala för dyra designprodukter man inte har behov av.
I övrigt är inte bilen tokig alls.
Användarvisningsbild
av offe
Tack för ditt svar.

Då jag kommer att dra släp väldigt sällan (förhoppningsvis) så tänker jag nöja mig med en 1,6l motor pga att hålla ner transportkostnaderna till och från stallet. Så någon starkare motor tittar jag inte på och inte automat. :)

Eftersom ni på forumet knappast spammat min tråd :roll: har jag ju varit tvungen till att söka info själv och jag har förstått att fram till 2012 så ska nåt partikelfilter bytas och det kostar svindyrt. Men såg idag att även vid 6000 mil ska nån vätska till filtret?! bytas...vet inte om jag förstod det rätt.

Jag söker iaf en Volvo V50
1,6 D
2010-2013
Max 6000 mil
och naturligtvis drag på bilen
Användarvisningsbild
av fjohan82
offe skrev:Tack för ditt svar.

Då jag kommer att dra släp väldigt sällan (förhoppningsvis) så tänker jag nöja mig med en 1,6l motor pga att hålla ner transportkostnaderna till och från stallet. Så någon starkare motor tittar jag inte på och inte automat. :)

Eftersom ni på forumet knappast spammat min tråd :roll: har jag ju varit tvungen till att söka info själv och jag har förstått att fram till 2012 så ska nåt partikelfilter bytas och det kostar svindyrt. Men såg idag att även vid 6000 mil ska nån vätska till filtret?! bytas...vet inte om jag förstod det rätt.

Jag söker iaf en Volvo V50
1,6 D
2010-2013
Max 6000 mil
och naturligtvis drag på bilen
Jag skulle rekomendera D2 istället för 1,6D, då D2 har underhållsfritt partikelfilter som inte behöver bytas. Additiv behöver inte heller fyllas på.
Väljer du Momentum får du bra xenonljus på bilen.
http://www.bytbil.com/bilar/volvo/v50/b ... AAcBhAA__!
Användarvisningsbild
av offe
Men.....JAHA.... Du är en darling!
Den infon har jag INTE lyckats hitta hittills.
Så, D2 även 2010/2011 behöver INTE byta partikelfilter? Are you sure?
Men 1,6D behöver det?
Användarvisningsbild
av fjohan82
offe skrev:Men.....JAHA.... Du är en darling!
Den infon har jag INTE lyckats hitta hittills.
Så, D2 även 2010/2011 behöver INTE byta partikelfilter? Are you sure?
Men 1,6D behöver det?
Stämmer! Jag har en V50 D2 som jag plockade ut ny i december 2010, årsmodell 2011.
Den har nu gått 14900 mil och har filtret som satt från fabrik, inget byte... Däremot har nån givare till filtet spökat vid ca 6000 mil.
Byte av kamrem ska ske vid 14.000 mil, tidigare sa man att den skulle bytas vid 24.000 mil men det har justerats ner.
Användarvisningsbild
av offe
Oki det låter ju bra.
Men vad står D2 för?
Är det 2liters motor då??
Borde vara 1.6 med tanke på bränsleförbrukningen.. :D
Renovering framvagn Volvo 240

Drog bara fast lätt, alla bultar och muttrar […]

Volvo V70 08 2.4d slö

Om du bytt givaren kan det naturligtvis vara h&oum[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Rå borstad alu m satin klarlack på 🙂