Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#925395
Lossa kontaktstycket på ex höger bak gör rent ordentligt först (tag hjälp av en skruvmejsel för att lossa kontakten sen så tar du hjälp av en lång elkabel som du monterar på ex plus på batteriet eller annan 12v källa den andra änden förser du med en isolerad kabelsko(flatstiftshona) fixa en likadan till med jord som källa och koppla jord till det främre stiftet i elhandbromsmotorn tryck dit plus på det andra flatstiftet och då skall du höra att motorn går en längre stund tills den går i max ut-läge (du hör när den är där).
Nu så skruvar du ur den nedre glidstången till callippern (bromsoket) du behöver en 13 nyckel och en 15 som mothåll för att lossa den.
Sedan så tar du hjälp av en skruvmejsel och bänder upp oket så att klossarna går fria tag en kraftig polygrip och pressa tillbaka bromskolven max i oket.
Nu så är det klart för att byta klossarna.
När det är klart så sätter du dig i bilen och pumpar sakta på pedalen tills du känner att du har full kontakt med bromsarna.
När du har återmonterat så tar du åter elkablarna och nu så byter du position på kablarna och kör in handbromsmotorn åt andra hållet tills den går i bott, när den har gjort det så kan du åter skifta plats på kablarna en sek för att inte handbromsen skall ligga an.
OBS!!! Glöm inte att återmontera kontaktstycket till elhandbromsen det var jag ytterst när a att göra :oops:

samma förfaringsätt på den andra sidan.
Sätt dig i bilen och lägg an elhandbromsen och släpp den 2 ggr.
Vipps du har sparat till mera julklappar :D

Länkar till frambromsbyte där har jag lite tipps om bla verktyget jag skrev om tidigare.

Här kommer länken
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=112370

Plussladden jag skrev om behöver vara ca 4 m om den skall räcka till bilens batteri Flatstiftshona i ena änden och en lämplig ringsko i den andra om du skall montera den på plus matningen i batt eller säkringsboxen fram.
Senast redigerad av 4 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gång.
#925406
Om man betänker att det egentligen är en handbroms så måste jag bara buga och ta av mig hatten för volvo för maken till trevligt "handbromsbyte/justering" har jag inte sett, så djävla enkelt
Tidsåtgång är ca 30 min/ sida och då tar jag i...
#926457
OBS!!!
Se upp om ni köper bromsklossar på Skruvat för deras reggnummersökning suger häst, första träffen visade sig vara bak-klossar till en Mondeo ca 1 cm för korta.
Fick returnera dessa och betala 70 kr i returfrakt så just nu så ligger de kraftigt på minus, måhända va jag aningen för snabb när jag beställde men...
Återkommer med hur de hanterar reklamationsärenden, va så säker.
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
#926870
oldtimersmc skrev:OBS!!!
Se upp om ni köper bromsklossar på Skruvat för deras reggnummer sökning suger häst, första träffen visade sig vara bak klossar till en Mondeo ca 1 cm för korta.
Fick returnera dessa och betala 70 kr i returfrakt så just nu så ligger de kraftigt på minus, måhända va jag aningen för snabb när jag beställde men...
Återkommer med hur de hanterar reklamationsärenden, va så säker.
Men, är inte just bakbromsbeläggen samma på Mondeo och V70II?
#927226
least skrev:
oldtimersmc skrev:OBS!!!
Se upp om ni köper bromsklossar på Skruvat för deras reggnummer sökning suger häst, första träffen visade sig vara bak klossar till en Mondeo ca 1 cm för korta.
Fick returnera dessa och betala 70 kr i returfrakt så just nu så ligger de kraftigt på minus, måhända va jag aningen för snabb när jag beställde men...
Återkommer med hur de hanterar reklamationsärenden, va så säker.
Men, är inte just bakbromsbeläggen samma på Mondeo och V70II?

Jo det tror de på skruvat också, de ser exakt likadana ut men är en cm förkorta.
Reklamationsärendet beräknar de att det skall ta ca 2 veckor!!! Det är INTE ok.
#927978
Har nu (igår) fått ett meddelande från skruvat att mitt reklamationsärende är "godkänt"+ en länk som leder till -ingenting.

De samlar pluspoäng...

Finns ingenting som är mer avslöjande än hur ett företag behandlar reklamationer.


_____________________________________
Handlade hos V-parts (lämnade feedback under namnet Karlsta per) fick ett handskrivet personligt meddelande + en Snickers i paketet och då var ordervärdet väsentligt lägre, det är några som har fattat hur man gör.
Fan en Snickers var precis vad jag just då behövde :D Det kunde de iof inte veta men bara handlingen är bara så rätt :-)-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]