Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
En kompis bytte bort sin Saab 9-5 mot en Kia Ceed diesel för något år sedan och är väl ganska nöjd med den. Dom kör ganska mycket, den har säkert rullat 10 - 12000 mil nu. Det han är nöjd med är ekonomin, den är billig att köra. Men dom var nästan på väg att byta bort den för bullrets skull i början. Han har en gammal Golf Caddy diesel som han kört i jobbet med innan (pensionär nu) så han är väl van vid buller, värre med frugan som körde mest med Saaben...

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av leiwi
ramlade över denna kommentar från en test i Bilsport

"Bilar från Audi, Opel, Renault, Skoda, Volkswagen och Volvo har bäst förutsättningar att stå emot rost. De sämsta förutsättningarna har modeller från bland annat Suzuki, Peugeot, Kia, Honda, Citroën, Chevrolet och Alfa.
Det visar en granskning gjord av Rostskyddsmetoder AB."
av qwerty
200000kr på en ny bil eller på en volvo med 10000mil minst på mätaren, särskilt när modellen har uberlåg kvalla, näe då testar jag ett nytt spår.
Inte lägger jag de pengarna på att bilen är tystare, då kan jag ta ett besök till en bilradiofirma och dämpa kian istället för en långt mycket mindre summa.

Jag får garantier, 7år, och vad gäller servicen får man överstiga med 200mil eller 2 månader på kian. 3000mil eller vartannat år.

Jag återkommer om ett år så får vi se vad jag tycker.
av semmelman
Som jag ser det lite så är Kia Ceeden mindre och billigare och därmed mer ekonomisk men vill man ha plats för några stycken och vill den ska överleva < 5 år så har nog V70 övertaget, de är så olika bilar så känns inte helt rättvist att jämföra dom men de är väl bra och dåliga på olika saker.
av Droopy
Kia sportage och Ceed är trevliga bilar på många sätt, har själv haft en ceed CRDi års 12, körde den i ca 10mån. Det största minuset är komforten, Kia ceed är extremt bullrig om du kommer från en V70 MY09, nya ceeden är något bättre men långt ifrån volvo.

Sedan är lackkvaliten riktigt usel fortfarande på Kias samtliga modeller. men i övrigt helt ok bilar för den pengen.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Man kan köpa en ny volvo för 200 000kr också, långtifrån alla volvo bilar kostar så mycket när dom rullat 10 000 mil. Sen håller jag med om att dom rostar lite väl mycket undertill men det problemet tror jag inte bara volvo har. Volvo rekommenderar väl en rostskyddbehandling när den är 7 år gammal + sen uppföljning på det.
av DaBlo
semmelman skrev:Som jag ser det lite så är Kia Ceeden mindre och billigare och därmed mer ekonomisk men vill man ha plats för några stycken och vill den ska överleva < 5 år så har nog V70 övertaget, de är så olika bilar så känns inte helt rättvist att jämföra dom men de är väl bra och dåliga på olika saker.
Det enda Ceeden är billigare på är inköpspriset.
Min V70 drar mindre bränsle, har likvärdig försäkring och grymt mycket billigare service, Volvon är billigare i skatt med :)
av para
Är inne på min 3:e Ceed (en 2015) nu och dom blir bara bättre och bättre. Har även haft en sportage.
Kvaliten är bra, den är bra ihopskruvad. Tyvärr bullrar den väldigt mycket., man blir trött i huvudet av att köra motorväg.
Lite plottrigt med alla knappar på ratten och den ser lite plastigt billig ut inuti men den är ju billig också. Ca 200 tusen men navigator o backkamera.
Serviceintervall bättre än volvon, 3000mil eller 2år. Första servicen kostade ca 4700kr mot Volvons 3800kr ( dock 1år 2000mil på volvo)
Som andrabil är den helt ok men inget jag åker på semester med familjen i.
av llesrof
Jag "lurkade" på ett Kia-forum ett tag när jag var sugen på en Kia Sorento. Jag fick uppfattningen att det är en hel del småproblem med Kia men att det sällan är problem med garantin. Det verkar vara en hel del problem med lacken. Under garantitiden är det nog okej att köra Kia men sedan kan det nog komma en del sura saker. Man får väl se dem som engångsartiklar.
av fdkelf
qwerty skrev:200000kr på en ny bil eller på en volvo med 10000mil minst på mätaren, särskilt när modellen har uberlåg kvalla, näe då testar jag ett nytt spår.
Inte lägger jag de pengarna på att bilen är tystare, då kan jag ta ett besök till en bilradiofirma och dämpa kian istället för en långt mycket mindre summa.

Jag får garantier, 7år, och vad gäller servicen får man överstiga med 200mil eller 2 månader på kian. 3000mil eller vartannat år.

Jag återkommer om ett år så får vi se vad jag tycker.
Tror det finns en risk att du bryter nybilsgarantin om du låter en lokal bilradiofirma isolera bilen.

Det är upp till kunden att bevisa att alla reservdelar och tillbehör som inte installerats av Kia själva, håller samma kvalitet som Kia original.

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Bagageluckan på min xc70 från 2008 vil[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]