Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#968628
Åldras en lambdasond som är obegagnad? Jag har hittat en säljare som säljer NOS lambdasond med rätt artikelnummer i Volvo-kartong (och då kan lambdasonden som värst vara från början av 90-talet). Och när jag sökt på Bosch-artikelnumret har jag hittat ny lambdasond i Bosch-kartong (och då vet jag inget om tillverkningsår, skulle kunna vara nyare?). Priset är ju lite högre än en begagnad med okänt miltal från skroten, men inte mycket högre. Vad jag minns så är denna lambdasond specad för att hålla 16-17000 mil.
av rid54
#968657
Jag har svårt att tro att en sond åldras vid lagring. Det är keramik och metall i själva sensorn och den är tänkt att överleva i en rätt ogästvänlig miljö (grenröret, typ). Jag kan inte bevisa påståendet, men jag skulle ta en NOS framför en begagnad, absolut.
av *pettson*
#969174
Allt åldras, men det är inget att vara rädd för. Det som stör en sond är hur förorenad den är i själva sensorn. En oanvänd sond är en oanvänd sond.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]