Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av exup
Jag har inte ens fått bilen än(imorrn kl 1700 :D ) och jag håller redan på att modda den :D Jag har fått i födelsedagspresent av tjejen en sänkning av bilen med hjulinställning å allt den 3 maj kl 1600 för att va exakt,och till det ska jag ha 18" Nebula kopior ifrån http://www.bythjul.com Vad ska jag välja för däck 225/40-18 Eagle F1 eller ska jag rentav ta ett bredare däck med en 235/35 profil istället.Vad har ni som funkar :?: Tucana fälgarna blir det sjyssta vintersulor av istället :D
av Daddan
Jag tycker sänkning och 225/45/17 är svårmanövrerat redan eftersom svängradien är så dålig. 235 är ännu värre.
av OC-RA
Inte har jag märkt att vänd radien är sämre med mina 18" sommar jämnfört med mina 16" vinter. Har 215 till vintern och 235 till sommarn. Nu är ju inte v70:in något under av smidighet , men inte väljer man bort 18 tummarna pga det.
av OC-RA
Inte har jag märkt att vänd radien är sämre med mina 18" sommar jämnfört med mina 16" vinter. Har 215 till vintern och 235 till sommarn. Nu är ju inte v70:in något under av smidighet , men inte väljer man bort 18 tummarna pga det.
av Marbas
Svängradien på min V70N tyckte jag var kass redan när jag köpte den (var van vid en bakhjulsdriven bil sedan tidigare). Vid köpet satt där 15" hjul på (har jag som vinterdäck nu). Köpte 17", 225 breda däck och slängde på nu till sommaren, och då slår det givetvis emot i innerskärmen. Grymt irriterande att behöva begränsa styrningen ännu mer på en bil som jag anser redan har en kass svängradie.

Allt beror ju givetvis på vilken utslagsbegränsare och styrstopp som sitter monterad från början. Min bil levererades med 15" hjulen så där var det en utslagsbegränsare/styrstopp anpassade för det. Ny utslagsbegränsare i styrväxeln kostar ca 900:- plus arbete (inget jag gör själv i alla fall), två nya styrstopp gick på 200:- (lätt att byta). Meken rekommenderade att först prova med styrstoppen, men tog det fortfarande i måste man justera / ändra utslagsbegränsaren. Har bytt styrstoppen på min bil, men det tar fortfarande i innerskärmen vid fullt rattutslag...

Vad ville jag ha sagt med all denna text? Jo, om dina däck kommer att ta i innerskärmen eller ej beror på i slutändan vad din bil levererades för med hjul (det är det som bestämt utslagsbegränsare/styrstopp) såvida inte du eller någon tidigare ägare har bytt utslagsbegränsare/styrstopp...
Användarvisningsbild
av exup
Min bil kommer att levereras med 225/45-17,så ett par 225/40-18 kommer att ha ungefär samma rullomkrets skiljer 3mm bara.
av Marbas
exup skrev:Min bil kommer att levereras med 225/45-17,så ett par 225/40-18 kommer att ha ungefär samma rullomkrets skiljer 3mm bara.
Lyckans ost... Måste bara påpeka att rullomkretsen påverkar mindre än bredden när det gäller om hjulet slår i hjulhuset eller ej.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
exup skrev:Min bil kommer att levereras med 225/45-17,så ett par 225/40-18 kommer att ha ungefär samma rullomkrets skiljer 3mm bara.
Tur att smaken är delad, jag gillar inte sänkta volvokombis, hur mycket Ferrari wannabe man är så blir det ingen sportbil i alla fall hur mycket man än sänker, det är ändå en volvokombi.

Men till din fråga. Det skiljer extermt mycket från däck till däck.

Jag var inne hos en välsorterad gummihandlare med stort lager. Vi ställed upp flera däck i bredd och det kan skilja upp till 3 cm i bredd !!!!

Alla däck var 255/40 R18 har jag för mig

Bredast var Michelin Pilote Sport, sen kom Continetal, viadre goodyear och smalast var Toyo.

Så det beror helt på fälgar, styrutslagsbegränsare och vilket däckmärke du väljer om 235 kommer att få plats eller ej.

Ett 265 Toyo var tex lika brett som ett 245 Michelin när jag provade.

Du måste alltså prova dig fram, eller hitta någon som har EXAKT samma setup som du vill ha vad gäller fälg/styrstopp/däckfabrikat/däckmodell
Användarvisningsbild
av exup
VolvoB20 skrev:
Tur att smaken är delad, jag gillar inte sänkta volvokombis, hur mycket Ferrari wannabe man är så blir det ingen sportbil i alla fall hur mycket man än sänker, det är ändå en volvokombi.
Haha,med dina argument så varför ens bry sej om ett par feta fälgar,varför ens bry sej hur den ser ut överhuvudtaget :???: Jag sänker enbart bilen för att jag tycker den är snyggare så helt enkelt,jag ska inte köra på bana eller något sådant heller.Vad det gäller bredden på däcken så tycker jag att det verkar helt osannolikt att det skulle skilja på olika däckmärken.
av OC-RA
Jo det stämmer faktiskt hur konstigt det än låter. Det kan faktiskt skilja så mycket.
Men jag tycker du gör helt rätt, sänk på du och sätt på ett par riktigt snygga 18 tummare.
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]

Har aldrig haft problem iaf. Tror ägandet &au[…]

Fick patchen idag till min V90 2019. Funkar nu. Vo[…]