NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tylön
Min sambo vill byta ut sin gamla Polo mot en något större, trafiksäkrare bil och vi funderar på en bättre begagnad S40 05-06.

Frågan är vilket motoralternativ man bör söka efter.

Gumman kör ju mest stadstrafik så en bränslesnål motor som är driftsäker och som inte kostar skjortan vore trevligt.

De femcylindriga motorerna är ju säkert driftsäkra men dock väldigt törstiga så de går bort.

Hur är 1.6 och 1.8, 1.8 F motorerna om man ser till driftsäkerhet ?

Drömmen vore kanske en diesel men de är ju tyvärr fortfarande ganska dyra begagnat.
Användarvisningsbild
av Lantz
Tylön skrev:Min sambo vill byta ut sin gamla Polo mot en något större, trafiksäkrare bil och vi funderar på en bättre begagnad S40 05-06.

Frågan är vilket motoralternativ man bör söka efter.

Gumman kör ju mest stadstrafik så en bränslesnål motor som är driftsäker och som inte kostar skjortan vore trevligt.

De femcylindriga motorerna är ju säkert driftsäkra men dock väldigt törstiga så de går bort.

Hur är 1.6 och 1.8, 1.8 F motorerna om man ser till driftsäkerhet ?

Drömmen vore kanske en diesel men de är ju tyvärr fortfarande ganska dyra begagnat.
Dom är bra och solida motorer men dom är JÄVLIGT slöa men man behöver ju inte alltid vara efter häst men dom fungerar bra och dom dricker inte så mycket bensin på dom små motorvalen.
av Kevlar
Går bilen mest i stad så är det lika bra att överge drömmen om dieselbil. Min 2.0D dricker Otroligt mycket vid enbart stadskörning och jag tror inte de andra dieslarna är mycket bättre på detta. Moderna dieselbilar med partikelfilter behöver köras längre sträckor för att reningsprocessen för filtren ska fungera.

Jag lånade en s40 1.6 i 1 månad. Trodde den skulle vara dödens tråkig, men som A till B-bil och i stan så funkar den. Så jag tror att 1.8 kan vara ganska lagom...
av Micke N
1,6:an är en Yamaha-konstruerad Ford-motor, och finns bl a i Fiesta och Focus.
1,8 (F) och 2,0 är Mazda-konstruktioner.
Jag har inte hört något negativt om någon av dessa.
Fundera en gång till på Volvos egna 5-cyl som alternativ. Om man kör mycket i stan blir det inte så många mil och merkostnaden i bränsle måttlig. De finns även med automat som knappt kostar något extra begagnade.
Exempel: Om man kör 1000 mil/år i stan och har en (högerfotsberoende!) merkostnad på 2dl/mil kostar det 200 l, drygt 2000 kr/år. Det är inte mycket för de totala bilkostnaderna, vad kostar t ex ett extra serviceintervall på en 1,8F?
Och du åker bekvämare.
av Tylön
Intressanta tankar !

Ja man får ju se till det totala antal mil man kör per år och då blir det inte så stor skillnad i slutet. Gumman ligger väl strax över 1000 mil/år.

Skiljer det något åt i serviceintervallen mellan 1,8 och 1,8 F ?

eller är detta samma motor ?

Hittade inget på Volvos hemsida angående serviceintervallen.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
1.8F måste servas var 1000ende mil och då är det oljebyte och filterbyte som gäller.
Flexifuelmotorn som jag har i min V50 är det absolut inget fel på och den känns inte slö heller. Men det är klart att om man jämför med T5an så är ju 1.8F rätt slött.
Väljer man en flexifuel så är man ju inte heller ute efter någon värstinggatracer.
av Micke N
Med många korta körningar kanske ett tätare serviceintervall är nödvändigt för alla motorer, hör med en volvoverkstad vad som gäller för S40. Mellanservicen för 1,8F var bara ett exempel på en av många kostnadsposter för bilägandet, den kanske inte blir aktuell för dig och skall inte ses som någon avrådan för den motorn.
av Doby
Om jag skulle köpa bil för att köra i stan skulle jag välja bort Volvo direkt. För nästan samma pengar som en beggad S40 får du ju en ny Toyota Yaris eller nya Opel Corsa som är betydligt bättre och billigare i stadstrafik. Jag kör en V50 2.4 och den drar nog mer än 2 dl extra jämfört med dessa.
av Tylön
Både Yarisen och Corsan är i samma storlek som hon har idag, en VW Polo, och hon söker något större. Vi har en bilbarnstol och vagn som tar lite plats ( går precis knöka in i Polon ).

En Golf är hon lite sugen på men man får ju i princip en S40 för samma peng samt att Volvon har ju lite mer utrustning som t ex dubbla klimatzoner.

Ja det är inte lätt att bestämma sig, konkurrensen är stenhård i detta segmentet.
av ljungström
Corolla Kombi? Du får en helt ny för 175' inkl a/c, lm-fälgar, antisladd osv.

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]