- mån 13 apr 2015, 09:48
Min utlånade V70-99 står nu 55 mil hemifrån och den nyrenoverade (av mig) drivaxeln har lossnat ute vid hjulet och enligt uppgift ligger det lösa kulor
under knuten. Haynes skriver att man skall "Loctita" splinsen och alltid montera ny bult som skall dras med uppgivet moment+vinkel. Eftersom jag på skroten stött på V70 där det varit omöjligt att demontera knutar pga Loctite har jag inte använt Loctite. Även en sökning på detta forum bekräftar att många har problem att demontera yttre knuten - stor avdragare + värme har varit medicinen.
Haynes anger nästan överallt att man skall använda nya bultar, vilket jag tycker är en överdrift och bara ett sätt för Volvo att lura oss på pengar. Jag är ingenjör och har jobbat ganska mycket med påkända skruvförband och anser att om skruven ser bra ut (ej rost eller dålig skalle) kan den återanvändas (gäller även topplocksbultar, men man måste ha koll på hur många gånger dom dragits eller kolla längden så man vet hur mycket dom blivit sträckta).
Ett fel gjorde jag vid monteringen - jag borde använt Loctite.
Hur gör ni som är vana skruvare?
Byter alltid den C - formade låsringen på i inre knuten?
"Loctitar"splinsen, i så fall vad använder ni för sorts "Loctite" (= kemisk låsning)?
Alltid ny originalskruv, eller den gamla med ny "Loctite"?

Haynes anger nästan överallt att man skall använda nya bultar, vilket jag tycker är en överdrift och bara ett sätt för Volvo att lura oss på pengar. Jag är ingenjör och har jobbat ganska mycket med påkända skruvförband och anser att om skruven ser bra ut (ej rost eller dålig skalle) kan den återanvändas (gäller även topplocksbultar, men man måste ha koll på hur många gånger dom dragits eller kolla längden så man vet hur mycket dom blivit sträckta).
Ett fel gjorde jag vid monteringen - jag borde använt Loctite.
Hur gör ni som är vana skruvare?
Byter alltid den C - formade låsringen på i inre knuten?
"Loctitar"splinsen, i så fall vad använder ni för sorts "Loctite" (= kemisk låsning)?
Alltid ny originalskruv, eller den gamla med ny "Loctite"?