NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TK79
Hej,

Vad har ni för hjulmuttrar till era V50?
Har nuvarande original muttrar till mina fälgar (både vinter och sommar är Volvo LM fälgar), problemet med dessa är att stålkåpan har lossnat på vissa och är på väg att lossna på flera.

Var och kollade vad Bilia hade för hjulmuttrar och de hade slutat med dessa. Nuvarande var tvådelade, mutter och plastkåpa. Priset på dessa tyckte jag var ganska högt då de kostade 51kr/st för mutter och 16kr/st för plastkåpa. Totalt ca 1300kr.

Nån som har några förslag på hjulmuttrar som de vet fungerar som inte är original?

/T
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har också orginalmuttrarna som satt på från leverans. Har precis samma problem som du, nu finns kåpan bara kvar på hälften av muttrarna. Inte så snyggt precis...
Användarvisningsbild
av skalman65
Jag satte på dessa innan vinter, nu är de ganska rostiga, vet inte om jag hade otur eller om de är av den kvaliteten
Användarvisningsbild
av P210
M12x1,5 Biltemas art nr 33-3307 35mm långa köpte jag.
skalman65 skrev:Jag satte på dessa innan vinter, nu är de ganska rostiga, vet inte om jag hade otur eller om de är av den kvaliteten
På vintern låter jag originalmuttrarna göra jobbet, de är varmförzinkade!
När man inte har så stora krav på korrosionsskydd så kan man med glädje använda sig av elförzinkning. Varmförzinkning är ett bättre val för en hjulmutter som ska klara av sin saltstänkta miljö vintertid.
Sedan kan man utföra elförzinkning med eller utan legering. Utan legering är vanligast då man behandlar stål och man brukar lägga på krom på ytan för att det nya utseendet ska bestå. Biltema har säkert inte det tjockaste kromskiktet, och minsta por så kommer rosten, men lite vax/autosol förbättrar skyddet, och för de pengarna de kostar kan jag köpa både vinter och sommarmuttrar om det inte går polera bort rosten.
av TK79
Hej,

Får nog bli att köpa Biltemas muttrar och köra med på sommaren iallafall.

Original muttrarna funkar väl iallafall att montera/demontera med en 18mm hylsa istället för vanliga 19mm eller har jag fel?

/T
av Kluster
Har också råkat ut för samma missöde - stålkåpan saknas på en mutter :x
av MatsO
jag har bytt till biltema också.
håller väl två år eller så innan de blir för fula men hellre fula bultar som fungerar när man står med punkis en vinternatt än Volvos skrot. Tom min mekaniker rekommenderade Biltema före Volvo:....

Jag kan inte begripa varför man inte kan göra V40 bultar till V50. Snygga och i ett stycke så de kan inte paja
av Bewsfroe
Köpte nya muttrar hos den lokala däckgubben som i sin tur tog hem dem från Specialfälgar AB.
Nr 5 på bilden. 20 kr/st.

Bild

Pärlan har nu över 35.000 pålitlig[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]