Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj
Håller på en folkracebil, original med 140hk 10v motorn som förra ägaren kastade ur och slängde. Har satt i en 20v motor med motronic 4.3/4.4 (boxnummer 0 261 204 293) och troligtvis är det väl startspärr i denna.

Förra ägaren hade klippt kabelstammen efter original AB kontaktstycke direkt efter boxen mot motorn. 20V motorn hade kabelstammen kvar runt motorn men var klippt efter AB kontaktstycke mot bilen (alltså mellan box och säkringscentralen) nu har jag gjort så att jag helt enkelt använt 140hk kontaktsycke (b?) som kommer ifrån kabelstammen i bilen och parat det med kontaktstycket ifrån motorns härva (A ?) Båda härvorna har C kontakt så den var ju bara att slå ihop med.

Givetvis startar inte bilen. Bränslepumpen kör jag manuellt med vipp brytare, dock har jag ingen gnista. Spolen blir dock varm ordentligt när tändningen stått på en stund. Sökt lite här på forumet angående startspärrar, läser i en annan post att startspärr endast bryter bränslepumps relä, och jag skulle haft gnista ändå? Hur ligger det till med detta? Om boxen har startspärr finns det något sätt att kringå detta?

Matar hela systemet gör väl anslutningen på pluspolen (massor med röda kablar i en kabelsko som sitter skruvad på pluspolens batterikabelsko?) Nå vad tror ni om detta elände? :roll:
Jo såklart. Nu är det ju så att jag har ingen aning om årsm på karossen, eller vad det är för årsm. på motor eller donatorbil. Söker man boxnummer på bildelsbasen får man upp uteslutande -97or, så antar att det är något sådant. Hursomhelst så hade karossen motronic med enbart en styrenhet.

I vilket fall så funderade jag på det där med den uteblivna gnistan, bryter startspärren gnistan eller ej? Isåfall kan jag utesluta felkoppling/något som är missat
Lucif3r skrev:Startspärren stänger av bränslepumpen, thats it.
Så med andra ord spelar startspärren i boxen ingen roll eftersom jag kör pumpen manuellt? Spridare, tändning och allt är "igång" även om spärren är aktiverad? Om det stämmer så är något annat felkopplat eftersom jag inte får gnista. Är ämnet känsligt så går det absolut bra att PMa mig istället
Har fått iordning på tändningen, så nu finns gnista. Killen jag köpte motorn av hade klippt av jordningen till boxen, upptäckte detta efter att jag började mäta pins på boxen.

Dock fortfarande vill den inte starta, ~3kg i fuelrailen, 12v+ på grön spridarkabel, och nu gnista då. Stiften är torra och fina efter startförsök, verkar som om spridarna inte vill öppna? Varför vill isåfall boxen inte öppna dem? Någon som har teorier? Lucif3er skrev att startspärr enbart bryter bränslepumpen? Vilket då skulle kunna gå runt genom att köra pumpen genom bygling av reläutgångarna eller mata pumpen direkt.

En fundering jag hade; 20v hade från början ett returlöst system, och jag bytte därför rail för att få en vanlig btr med retur till tank. Måste boxen då ha en signal från "tank pressure sensor" eller vafan det kallas? Utgången på boxen till denna ger 5v och den förväntar sig ett svar på ett annat stift på 0.2 - 4.7v. Frågan är om boxen måste ha ett svar för att öppna spridarna, med tanke på att det är enbart ett fåtal modeller som har returlöst?
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS