Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#963244
Hejsan. Jag är lite trött på alla åsikter man hör folk slänga ur sig om ifall friktionsdäck för nordiskt bruk (även kallade "åretruntdäck", "helårsdäck", "mud & snow-däck", "dubbfria vinterdäck") är bra eller inte för sommarbruk, så jag satte mig och letade upp en rad tester, se bifogad PDF. Det enda jag kan se man ska tänka på om man har åretruntdäck med minst 4-5 mm mönsterdjup är att sänka hastigheten 10-20% när det finns risk för vattenplaning jämfört med om man har helt nya däck (gäller kanske även de som har sommardäck). Och att helst byta dem när de är 4-5mm.
Bromsstracka
(46.84 KiB) Nerladdad 147 gånger
3 år gammal tråd snart men jag tänkte att det kan vara bra att ladda upp detta nånstans. Källor finns via klickbara länkar. PDF är inte tillåtet (!) så ni får zippa upp den.
#963263
StefanN skrev:Finns ju tester som visar att dom är nästan livsfarliga också, vilka ska man lita på? Personligen skulle jag aldrig utsätta mina medtrafikanter för den risken.
Om man funderar någon minut så inser man att det är omöjligt att kombinera ihop ett däck som är bra på ALLA underlag. Däckens egenskaper för vinterväglag och sommarväglag skiljer sig åt rejält och är ibland tom helt motställda mot varandra.

.
#963291
Jag anser att den som kör på året-runt-däck är en idiot. Ställ bilen hemma och låt oss andra slippa er på vägarna. Dumsnålhet när den är som värst.
#963295
De åretruntdäck som heter M+S är ju ofta bara vanliga sommardäck med en annan gummiblandning som är sämre på sommaren och bättre (men fortfarande skitdålig) på vintern. De heter då Michelin Energy och har sommardäcksmönster. Används i USA. De är märkbart bättre på is och snö på det sättet att de med fullt mönster är ungefär lika dåliga som ett 3 mm mellaneuropeiskt friktionsdäck, dvs. man kan ta sig fram, vilket inte går med ett rent högfartssommardäck.

Jag skulle säga att även de mer utvecklade åretruntdäcken innebär en större fara på vintern än på sommaren. Jag skulle hellre köra med Conti TS850 året runt.
PH
#963415
Hur bra är det med Thirt? jo man kan ha de året runt men de värmer dåligt på vintern och kan vara förmycket på sommaren mellanmjölk är ett för smickrande begrepp.
Sanningen är att det inte finns åretrunt däck utan som en trasig klocka visar rätt tid 2 ggr om dygnet så kan det funka.
#963421
Många av dom M+S-däck som säljs som åretruntdäck är också olagliga att köra på vintern i Sverige. För att det ska räknas som vinterdäck måste de vara "särskilt framtagna för vinterkörning".

Citerar NTFs sida; http://www.ntf.se/konsument/dack/defaul ... ecID=22394
Så kallade åretruntdäck utgör en kompromiss mellan förhållanden sommar- och vintertid och betraktas av Vägverket inte som särskilt framtagna för vinterkörning och är därför inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.
Då det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning så har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över av tillverkaren godkända däck för vinterkörning. Du kan även få information från din däckfackhandlare.
Årets lista för personbilar som dom hänvisar till:
http://stro.se/wp-content/uploads/2014/ ... wedish.pdf

Finns däcket inte med där är det olagligt att använda året runt.
#963456
Tyska TÜV har präcis testad ett Michelindäck som är lika bra som dom bästa sommardäck OCH friktionsdäck för europäisk bruk. Danska FDM har kollat resultaten och kommer till samma slutsats.

De är märkta med m+s osv enligt alla europäiska standard.

De kommer att säljs i 15-16'' tums nu och andra storlekar under året.

Enligt tüv är det en game changer och vi kommer att ändra uppfatning av sommar/vinterdäck - kanske förutom Norge/Sverige när man måste ha dubbat.

I mitt fall blir det ovanstående så jag bara behöver ett par däck och fälgar.

Ni får google däcket själv.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]