Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

StefanN skrev:
Droopy skrev:Det har gnällt om bränslepriserna i alla tider, jag kan bara konstatera att bensinen är billigare idag än för 25år sedan......
Nej, 1990 kostade bensinen i dagens penningvärde exakt 10:-

Ok, jag omformulerar, det är idag billigare att köra bil än det var för 25-30år sedan men hänsyn tagen till bla inflation och bilarnas bränsleförbrukning.
Sedan fins det såklart undantag, men överlag ser det ut som så, att det är billigare idag att framföra sin bil än det var för 25-30år sedan.
Severin skrev:På min bil (lastbil) så kommer bränslekostnaden på ett år öka med ca 65k,rätt mycke då priserna redan är pressad inom branschen
Att priserna inom branshen är pressade tror jag mer beror på en skev konkurrernssituation där fusk med körtider, hur länge man får vistas i landet med utländsk bil, osäkra fordon utan underhåll samt lågavlönad arbetskraft ställer till det för seriösa aktörer som följer lagen.
Men det är kanske en helt annan tråd.. :)
joel80 skrev:
Severin skrev:På min bil (lastbil) så kommer bränslekostnaden på ett år öka med ca 65k,rätt mycke då priserna redan är pressad inom branschen
Att priserna inom branshen är pressade tror jag mer beror på en skev konkurrernssituation där fusk med körtider, hur länge man får vistas i landet med utländsk bil, osäkra fordon utan underhåll samt lågavlönad arbetskraft ställer till det för seriösa aktörer som följer lagen.
Men det är kanske en helt annan tråd.. :)
Spelar ju ingen roll vad det beror på de 65 000kr i fördyrade bränslekostnader måste han ju få in oavsett eller?
xerent skrev:Allt man köper (typ mat, kläder...) blir ju dyrare. Allt ska ju transporteras på något sätt.
Severin skrev:Fast åkerierna måste ju ändå få in den extra kostnaden som detta ger vilket blir dyrare transporter vid nästa upphandling som i sin tur tas ut av oss privatpersoner till slut

När det blir en "löjlig" eller "försumbar" höjning på skatten som gör det dyrare för tex åkerierna så måste åkerierna höja sitt pris för deras tjänster eller lägga ned verksamheten.

Att åkerierna skulle "bjuda" på den "löjliga" eller "försumbar" kostnaden till slutkunden är ett stort tanke fel.

Men det kanske kommer "gnällas" på andra när bränslekostnaderna stiger upp mot 20 kr(+)/litern eller även det kanske är ok för att de nyare bilarna "bara" drar 0,1-0,3dl/mil .... :roll:
Det är ytterst få som tagit upp det största problemet, SVEKET mot väljarna. Hur ska vi få folk till valurnorna när sveket är så stort. Man lovar en sak för att få röster. Ett halvår senare som smyger det fram att man fullständig struntar i vad man lovat, och gör tvärt om. Och skyll inte på att de rödgröna regerar på en Alliansbudget. Det har liten betydelse eftersom en budget både innehåller inkomster och utgifter. Jag kan inte minnas att Alliansen gjorde motsvarande när de kom till makten 2006. De som de avgivit som vallöften höll de.
SvenB
Du glömmer fort.. det var ju 8 år av svek.
http://www.dn.se/debatt/atta-ar-av-brut ... h-valfard/

Men oavsett vem som sitter verkar det ibland som att det lovas lite för mycket.. både till höger och vänster.
Just nu tycker jag inte man kan gnälla så mycket då SD ju röstade ner regeringens budget.. det är troligen svårt att regera på någon annans budget och samtidigt hålla alla vallöftena.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 17

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]