Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Chris00
Hej,
Var på besiktningen med bilen nu i veckan(blanka papper förövrigt).
Tjötade då lite med besiktningsmannen om awd:n.
Han sa då att man kunde byta ut min gen 1 haldex som är snarast omöjlig att få tag på till ett rimligt pris, mot till exempel en gen 2 eller 3.
Det jag då undrar är om det finns någon kunnig som gjort detta och vet om det krävs något mer än en omprgrammering av programvara?
Det andra alternativet är ju att helt enkelt plocka bort både kardan och haldex klumpen och regga om den som framhjusdrift, och på så sätt spara några Dl bensin per mil.
Mvh christoffer
av Schmoyoho
Finns det möjlighet att registrera om den som framhjulsdriven öht? Vill jag minnas en annan medlem där bakhjulsdrivningen lagt av där jag tror man var tvungen fixa den pga helbilsgodkännande (?). Man får ju inte ens byta upp motorn hur som helst även om det är en motor som sitter i en exakt likadan bil och resonemanget bör ju rimligtvis vara liknande för drivningen.
Användarvisningsbild
av Chris00
Schmoyoho skrev:Finns det möjlighet att registrera om den som framhjulsdriven öht? Vill jag minnas en annan medlem där bakhjulsdrivningen lagt av där jag tror man var tvungen fixa den pga helbilsgodkännande (?). Man får ju inte ens byta upp motorn hur som helst även om det är en motor som sitter i en exakt likadan bil och resonemanget bör ju rimligtvis vara liknande för drivningen.
ja att registrera den som framhjusdrift ska inte vara några problem.
allt som behöver göras är att plocka bort kardarnen. Sen kan man såklart ta det steget längre och plocka bort haldexen och alla drivande delar också.
tror enkel reg besiktning går på typ 1200:-
vill ju helst fixa awd:n men utan att behöva spendera 20 papp på ett nytt system.

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]