Moderator: Moderatorer

xerent skrev:
DayDreamer skrev:Jag har idag varit och beställt 4 sommardäck. För den som undrar blev det vredestein Ultrack Cento 205/55-16 tror jag dom heter, dom var vist förvånansvärt tysta bara 67 Decibel :D . Hatar däck som låter som bara den så man knappt kan tänka när man kör :evil:
Enligt EU-märkningen? Den gäller väl för centraleuropeisk asfalt, när du kör ut på en svensk väg så låter det för jävligt hur du än gör. :-)-)
Hoppas jag inte förstörde din dag nu :D
Nej då ingen fara och ja enligt EU-märkningen :D Vet inte om man kan jämföra så här men farsan köpte förra våren Pirelli däck dom hade 69 decibel enligt EU-märkningen och dom går riktigt tyst. Blir det förjävligt får jag väll trycka i mer isolering i bilen :mrgreen:
La vantarna på ett skyddsgaller idag. :)
Bilagor
Skyddsgaller.JPG
Skyddsgaller.JPG (156.46 KiB) Visad 1999 gånger
fjohan82 skrev:Tona rutorna och kasta på en vinge så får du liv även i en Titanium-bil :-)-)
Toningen är faktiskt redan beslutad men inte beställd - funderar på om Volvos tillbehör med solskydd för sidorutor och bakruta är något att satsa på? Tycker att det blir för mörkt på vintern med vanlig solskyddsfilm så borttagbart känns som ett alternativ.

Hur är det vingen, höjs bränsleförbrukningen något? En av anledningarna till att vi köpte den här bilen är ju just den låga förbrukningen.
TreVolvos skrev:funderar på om Volvos tillbehör med solskydd för sidorutor och bakruta är något att satsa på? Tycker att det blir för mörkt på vintern med vanlig solskyddsfilm så borttagbart känns som ett alternativ.

Hur är det vingen, höjs bränsleförbrukningen något? En av anledningarna till att vi köpte den här bilen är ju just den låga förbrukningen.
Har ju de solskydden och är toknöjd. Beställde från
http://www.volvopartshop.com/sun-blinds ... 3561-p.asp
http://www.volvopartshop.com/sun-blinds ... 3560-p.asp
och då kostade de iaf 1040 kr för fem rutor.

Som börne skriver är det knappt mätbart med eller utan vinge, dock är det lite mätbart då de inte originalmonterade vinge på drivemodellen för att det ökade förbrukningen något, vill dock minnas att det var så lite så en annan lär knappast märka av den extra förbrukningen.

Vill man ha bättre aerodynamik ska man ha de där två småvingarna på bakrutan istället.
Användarvisningsbild
av P210
TreVolvos skrev:
fjohan82 skrev:Tona rutorna och kasta på en vinge så får du liv även i en Titanium-bil :-)-)
Toningen är faktiskt redan beslutad men inte beställd - funderar på om Volvos tillbehör med solskydd för sidorutor och bakruta är något att satsa på? Tycker att det blir för mörkt på vintern med vanlig solskyddsfilm så borttagbart känns som ett alternativ.
Kollat på solskyddsfilm utan klister? Har kört det på mina tre sista bilar och tycker det funkar bra, lika lätt som att slänga på matfolie. Veckar sig inte eller klibbar fast i sig själv när man arbetar med den, kostar dessutom tiondelen av Volvos solgardiner.
Vill du ta bort den på vintern är det gjort på minuter, fem min per ruta så är det på igen, bara blöta film/ruta med vatten och pressa bort det från mitten.

Har fått en rulle a 99kr att räcka till fem rutor, testade först 45% ljusinsläpp runt om, såg lite ljus ut så bägge sidorutorna i kombiutrymmet byttes till Biltemas mörka, kanske 20% ljusgenomsläpp, detta gör att alla rutor ser mörka ut, men bakrutan går ser bra ut igenom även på vintern, så jag behöver inte pilla bort min toning.

http://www.soyafilm.se/ och http://www.evofilm.se/-5/avtagbar-solfilm säljer bl.a färdgskuren, men betala inte för det - man lägger filmen på utsidan och klipper till den själv utan problem!
TreVolvos skrev:

Mina rutor tonades av en firma från Märsta som Upplands Motor anlitar (eller som de anlitade då iaf). Beställde så att det gjordes innan leverans, valde den ljusaste möjliga filmen. Tycker inte att det är för mörkt, men det är ju en bedömning som varierar från person till person.
När det gäller vingen har jag inte märkt någon skillnad alls på förbrukningen sen den monterades, inte heller genom att numera köra på 17" (sommar) till skillnad från de 16" som jag beställde bilen med.
Körsätt har en mycket större inverkan än en vinge...
fjohan82 skrev:
TreVolvos skrev:

Mina rutor tonades av en firma från Märsta som Upplands Motor anlitar (eller som de anlitade då iaf). Beställde så att det gjordes innan leverans, valde den ljusaste möjliga filmen. Tycker inte att det är för mörkt, men det är ju en bedömning som varierar från person till person.
När det gäller vingen har jag inte märkt någon skillnad alls på förbrukningen sen den monterades, inte heller genom att numera köra på 17" (sommar) till skillnad från de 16" som jag beställde bilen med.
Körsätt har en mycket större inverkan än en vinge...
Varför är det så utbrett med vanföreställningen att vinge skulle påverka köregenskaperna eller förbrukningen på bilen? Det är en ren estetisk sak. På en dyr sportbil, en renodlad rallybil eller framförallt en formel-1 kan det skapa downforce som förbättrar kurvtagningen i höga hastigheter om vingen är rätt utformad, men för vanliga personbilar gör det ingen som helst skillnad.
  • 1
  • 312
  • 313
  • 314
  • 315
  • 316
  • 1912
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]